Maandag 4 november - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Maandag 4 november - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Maandag 4 november

Door: Jp

Blijf op de hoogte en volg Jp

04 November 2013 | Sri Lanka, Kandy

We zitten hier ondertussen alweer een week. De tijd vliegt voorbij. Sri Lanka is een prachtig land. Een grote jungle waar af en toe een dorpje is. Overal zie je dieren. Het is er erg schoon en de mensen zijn super vriendelijk. Ook de hotels en lodges waar we tot nu toe gezeten hebben zijn gewoon weg top.
Vandaag verlaten we Sigiriya en gaan naar de stad Kandy. Onderweg stoppen we bij de grottempels van Dambulla. Om daar te komen moeten we weer een steile trap beklimmen. Gelukkig liggen deze tempels slechts op 160 meter hoogte. Boven zijn er 5 grotten. Iedere grot is een tempel. De eerste is de " tempel van de heer der goden". Hierin ligt een 14 meter lange slapende Boeddha. De tweede is " de tempel van de grote koningen" . Hierin staan beelden van koningen en van Boeddha's.
De derde grot is de " grote nieuwe tempel" . Hierin is een mediterende Boeddha omringd door 50 andere Boeddha's.
De vierde grot is de " westelijke tempel" . Hier staan een aantal Boeddha beelden en een "Stoepa" waar kostbaarheden in bewaard worden.
De vijfde grot is nog niet zo oud. Dir. is de " tweede nieuwe tempel" .
Onder aan de voet van deze rots staat een gigantische grote goud kleurige Boeddha van 30 meter hoog.
Na de grottempels brengen we een bezoek aan een kruidentuin. Hier worden verschillende soorten kruiden uitgelegd hoe ze groeien , eruit zien en wat de werking ervan is. Bepaalde oliën zijn goed om te gebruiken bij een massage. Die we daar dus ook krijgen. Voor niets gaat de zon op dus ze verwachten een fooi en dat we natuurlijk inkopen gaan doen in hun winkeltje. De fooi is geen probleem al ziet het er raar uit als ze dit tellen waar je bij staat. De producten in de winkel zijn verschrikkelijk duur dus houdoe en bedankt.
Nu gaan we naar Kandy. Onderweg rijden we door een aantal dorpen die er niet aantrekkelijk uitzien. De regering wil hier de weg verbreden. Hiervoor is het nodig dat de huizen ingekort worden. Overal zie je ingekorte huizen waar ze de voorste muur een stuk naar achteren gezet hebben. Gewoon een stuk huis van je afhakken om de weg te verbreden. Ze hebben hier wel rupees voor gehad van de regering. Ziet er alleen wel raar uit. Ook zijn de gebouwen rommelig. Blijkt dat deze dorpen vooral bewoond worden door moslims. Wel opvallend dat het er hier gewoon anders uitziet.
Opvallend is wel dat we vandaag nog geen tropische regenbui gehad hebben. Komen wel steeds zuidelijker waar de regentijd later begint. Omdat we hoger zitten is de temperatuur aantrekkelijker. Een graadje of 25.
Het hotel waar we de komende 2 dagen verblijven ligt aan de rand van de stad tegen een berg op. Hierdoor hebben we een mooi uitzicht over de stad. Morgen krijgen we een stadstoer.