Dinsdag 12 november - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Dinsdag 12 november - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Dinsdag 12 november

Door: Jp

Blijf op de hoogte en volg Jp

12 November 2013 | Sri Lanka, Koggala

Ja het kan nog gekker. Vandaag gaat om 5 uur de wekker. En dat na een nacht waar om 3 uur de honden van de buren begonnen te janken. Dit om 4 uur nog eens over deden. Om half 5 begon de haan te kraaien. En om 5 uur ging dus de wekker. We gaan walvis spotten. Het seizoen begint eigenlijk pas eind november maar er is een kans dat ze er al zijn. Wij met de tuktuk naar het plaatsje Marissa vanwaar de boot vertrekt. Om 7 uur vertrekt de boot. Na ruim een uur varen geeft de kapitein een peut gas. Ze hebben iets gezien. En ja hoor in de verte zien we een vin en een waterpluim omhoog komen. Volle bak er achteraan. We zijn natuurlijk niet de enige boot en we willen toch een goed uitzicht hebben. We zijn ondertussen met 7 andere boten en proberen te achterhalen waar de walvis naar toe gaat. Dan ineens zien we links weer iets. Roer weer om en de andere kant weer op. Je ziet wel iedere keer een stuk van de rug en een vin maar dichterbij dan 100 meter komen we niet. Ze duiken steeds weer onder en kunnen dan minuten lang onder water blijven. Waar ze dan boven komen weet niemand. Foto's nemen en filmen is dan ook niet makkelijk. Heb er een paar op goed geluk genomen waar een vin op staat.
Op een gegeven moment zien we ze niet meer en gaan we terug. Blijft leuk zoiets onberekenbaars. We hebben ze nu dan voor het eerst in het wild gezien. Ze blijven voorlopig nog wel op het lijstje staan om ze nog dichterbij te spotten.

We gaan terug richting onze lodge. Onderweg komen we de bekende paalvissers van Sri Lanka tegen. Dit zijn vissers die op een houten paal zitten die een tiental meters in zee staan. Het is jammer dat je hier niet op een normale manier foto's van kan nemen. Stop je om dit te doen komen er gelijk jongeren op je af die hiervoor geld vragen. Als dit geld nu naar de vissers zou gaan ok. Maar dit is niet het geval. 2 dagen geleden heb ik op aanraden van Sisira mijn camera klaar gehouden en moest mijn raam alvast open doen. Hij zou dan stoppen zodat ik snel foto's kon nemen. Hij stopte en ik had net tijd om 2 foto's te nemen. Toen stonden de jongeren al agressief om geld te vragen. Snel doorrijden.
Tegen enen zijn we terug bij onze lodge en genieten van het zwembad. Na de lunch even een tukkie om wat slaap in te halen. Als we wakker worden regent het pijpenstelen. Gelukkig hebben we een overdekt terras.

• 12 November 2013 - 16:58

Joke:

Hoi,
    Wat een actie!! Geweldige verslagen en leuke foto's.
    Geniet er nog maar even van.

Groetjes / Joke