Vrijdag 28 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Vrijdag 28 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Vrijdag 28 augustus

Blijf op de hoogte en volg Jp

30 Augustus 2015 | Madagascar, Antsirabe

Vrijdag 28 augustus
Alweer de negende dag. Het gaat hard. Ook vandaag staan we weer vroeg op. Een lange reisdag. Niet omdat we veel km moeten maken maar doordat de wegen zo slecht zijn we niet echt snel kunnen gaan. Maar dat is ook wel weer de charme van Afrika.
Eerst nog een aantal algemene dingen.
Het weer: we hebben tot nu toe perfect weer gehad. Slecht een keer een bui ( gisterenmiddag) . Het is overdag lekker warm 26-27 graden en s'avonds koelt het lekker af waardoor het lekker slapen in.
Het eten: het eten is ook goed. Een aantal keren hebben we Malagassisch gegeten en ook dat smaakt lekker. Eten hier veel rijst en groeten. Vlees is meestal van de Zebu of kip en dicht bij de kust ook vis. De eerste dag hebben we zelfs kreeft gegeten. Het ontbijt is Frans georiënteerd , brood , croissant met jam. Als je een eitje wilt dan moet je dit apart bestellen en is niet altijd aanwezig
De mensen: deze zijn super vriendelijk. In de dorpjes komen de kinderen als ze een auto horen aangerend en beginnen met zwaaien en lachen bijna altijd. Ook de volwassenen vinden het leuk dat wij er zijn. Het contact is ondanks het taal probleem gemakkelijk. Er is wel erg veel armoede. Zeker in het zuidelijk gedeelte waar wij de reis beginnen zijn. Daar is het ook droger en hebben de mensen echt bijna niets. Hoe noordelijker hoe natter en hier groeit er ook meer. Hier wordt ook meer handel gedreven en zie je dat de mensen al meer hebben. De huizen hebben vaak 2 verdiepingen ( vee ligt op de begane grond en de mensen wonen/slapen op de eerste verdieping).
Bij toeristische plekken proberen voornamelijk kinderen wel dingen aan je te verkopen. Is bijna nooit irritant. Soms vragen ze om snoepjes , pennen en af en toe om geld. Maar Non is Non en dan stoppen ze met vragen. Ze lopen wel vaak nog een stuk mee maar dat doen ze omdat ze het leuk vinden dat er weer "vreemde" mensen zijn.

Vandaag dus een lange reisdag. Omdat we overal 2 nachten blijven hebben we de ene dag een reisdag en de andere dag een doe dag. De reisdagen bevat genoeg variatie door interessante stops zoals vandaag waar we gezien hebben hoe ze bakstenen maken. Ook hebben we in een dorpje enkele souvenirs kunnen kopen.
We gaan naar Antsirabe. Dit is een stadje dat bekend staat om de Pousse-pousse. Dit is een soort riksja maar dan niet met een fiets maar wordt door iemand voortgetrokken. Dit is het plaatselijk vervoersmiddel. Hiermee gaan we morgen een tocht maken.
We slapen in Residence Madalief. De eigenaar ( een Nederlandse vrouw)) heeft ook een opvang tehuis voor wees en straat kinderen. Daar is ze 13 jaar geleden mee begonnen. Een aantal jaren geleden is zij met haar man een geusthouse begonnen. Hier werken nu een aantal mensen die vroeger in het tehuis hebben gezeten. Zo probeert ze als de kinderen volwassen worden ze toch een toekomst te geven. Is een super leuk geusthouse met heel vriendelijke mensen. Hier krijgen we vanavond een Malagassische maaltijd.