Donderdag 27 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Donderdag 27 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 augustus

Blijf op de hoogte en volg Jp

29 Augustus 2015 | Madagascar, Antsirabe

Donderdag 27 augustus
Ik heb heerlijk geslapen, niet wakker geweest. Omdat de temperatuur hier lager is en s'nachts flink afkoelt slapen we waarschijnlijk een stuk makkelijker. Zoals gewoonlijk vroeg op. Er staat een wandeling op het programma door het regenwoud van het NP. En deze was super!!!! Pittig maar we hebben ontzettend veel gezien.
Onze gids "diamond" genaamd was inderdaad een diamantje. De tocht begon eenvoudig. Via een natuurlijke trap liepen we het oerwoud in en vonden al snel een Giraffekever. Dit is een kever met een rood lichaam en een zwarte lange nek. Ik had dit beestje al eens in een boekje gezien en dacht dat deze ong. 5 cm groot was. Niet dus. Dit beestje is niet groter dan 1,5 cm, maar wel leuk om te zien.
We liepen verder over een brug waar je veel grote spinnenwebben zag. En daar horen natuurlijk hele grote spinnen in. Verder zagen we al snel de gouden bamboe lemuur. Deze is pas in de jaren 80 ontdekt. Daarna spotten we de grote bamboe lemuur. Ook zien we een Sifaka. Dit is een grote zwart witte lemuur. ( lemuren zijn half apen) . Maar deze zie je niet zomaar. We moeten achter onze gids aan dwars door het oerwoud. Vol met lianen waar je achter blijft hangen, ook blijf je achter van alles hangen waar stekels aan zitten en denk je dat je je kan vasthouden aan een boom blijkt deze rot te zijn en knakt deze gewoon om. Doordat het altijd vochtig is in het regenwoud is alles glad en glibberig. Mieke ondervond dat toen ze via een aantal rotsblokken een beekje over wilde steken. Dat was dus een blauwe kont en een natte voet. Ik zelf gleed ergens uit toen we na het spotten van een lemuur weer terug wilde gaan naar iets wat een pad genoemd werd. Ik probeerde houvast te zoeken aan een tak maar deze zat vol met stekels. Drie vingers en mijn hand lagen open. Maar we hebben weer mooie foto's . Daarna nog een bladstaart kameleon gevonden, een kleintje. En verder nog enkele andere dieren die ik nu niet meer weet. Dat zien we thuis aan de foto's wel weer.
Hier in Madagaskar hebben ze echt fantastische dieren. Dieren die je of niet zomaar ziet en dier er heel bijzonder uitzien qua kleur en vorm. Vlak voordat we terug wilde gaan vonden we weer een moeilijk te spotten lemuur. Marc en ik wilde deze toch nog van dicht bij bekijken. Samen met de gids er achter aan en voor dat de rest het in de gaten had waren wij uit het zicht verdwenen. Zo snel ben je elkaar kwijt in dit dichte regenwoud. De foto's weren genomen en ons "diamantje" bracht ons terug naar de groep. Iets later dan verwacht kwamen we terug bij onze lodge waar we gingen lunchen. Zien we bij de lodge plotseling een grote bladstaart kameleon. Als deze op een tak ligt is deze bijna niet te vinden. Nu zat het op een rieten mand waar we deze goed konden zien. Na de lunch hadden we een paar uur niets. Maar goed ook want we werden getrakteerd op een tropische bui. In dit gedeelte van Madagaskar regent het 225 dagen per jaar. Gelukkig niet met de wandeltocht.
Om 4 uur gingen we met een paar man nog naar een onderzoekscentrum waar verteld werd waar ze mee bezig waren en over studenten uitwisselingsprojekten. Kregen een rondleiding door het gebouw dat met steun van veel Amerikaanse fondsen is neergezet.
Voor het diner hebben we nog een nacht wandeling. Helaas mag dit niet meer in het park zelf maar alleen aan de rand op de openbare weg. Gelukkig komen veel dieren s'nachts hier naar toe om gebruik te maken van de warmte van de weg. We zien heel veel kameleons en een aantal muismaki's. Was een leuke tocht van 1,5 uur.
Na deze inspannende dag hebben we wel wat te eten verdiend.
Het eten hier is goed. Hierover hebben we niet te klagen. Als de maaltijden zijn inbegrepen hebben we keuze uit vlees of vis en altijd 3 gangen. Na het eten is er nergens meer iets te doen en omdat we vroeg op staan gaan we ook maar op tijd naar bed. Dat doet onze buurvrouw blijkbaar ook en hier zijn de huisjes redelijk gehorig dus hoor ik tijdens het schrijven van dit stukje het snurken , hoesten en proesten.