Zondag 30 augustus t/m donderdag 3 september - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Zondag 30 augustus t/m donderdag 3 september - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Zondag 30 augustus t/m donderdag 3 september

Blijf op de hoogte en volg Jp

03 September 2015 | Madagascar, Toamasina

Zondag 30 augustus
We verlaten Residence Madalief . Was een zeer leuke stek om te verblijven en zeker de gedachte van het goede doel dat erachter zit.
Over de lange reisdag van vandaag valt niet zo heel veel te vertellen. We rijden richting de hoofdstad Antananarivo via de NR7 om van daaruit uit richting het oosten te gaan. Je ziet wel een verschil in landschap. Eerste gedeelte is droog en als we voorbij de hoofdstad naar het oosten gaan, richting de kust, wordt alles steeds groener. We rijden weer het tropische gedeelte in. Het landschap is mooi maar bij zo'n lange rit vallen regelmatig de oogjes dicht. Ieder dorpje lijkt hier zijn eigen specialiteit te hebben. In het ene dorpje maken ze van hout beschilderde autootjes , verderop weer beelden of aardewerk potten. We stoppen bij een dorpje waar ze raffia producten verkopen en waar Gonny een nieuwe tas scoort. We hebben een late lunch op een plek waar een Franse bioloog een verzameling dieren heeft. De verzameling bestaat uit kameleons , gekko's , slangen , kikkers etc. Maar eerst gaan we lunchen.
Na de lunch maken we een korte wandeling in het bos. Hier leven 4 Safaki's. Ze worden gelokt met wat fruit en laten zich makkelijk fotograferen. Ze eten zelfs uit mijn hand en laten zich aaien. Schattige beestjes. Daarna gaan we de verzameling kameleons bekijken. De ene is nog mooier dan de andere. Mooie kleuren en mooie koppen hebben ze. Er zijn zelfs grote kameleons van wel meer dan 50 cm. Ook zien we een tomaat kikker , slangen waaronder de spitsneusslang en een grote komeetmot.
We moeten hierna nog 2 uur hobbelen in de bus om bij Vakona Forest Lodge aan te komen. Een geweldige plek midden in de jungle. Jammer dat het al snel donker wordt. Ook de huisjes zijn perfect. Dit wordt weer 2 dagen genieten. Overal hoor je de nacht dieren. Vooral de kikkers. Maar zien , ho maar. Dat komt morgen wel weer.

Maandag 31 augustus
We zijn allebei vroeg wakker. Rond 4 uur. We proberen nog wat te slapen maar om 6 uur gaat alweer de wekker. Even lekker op ons terrasje zitten en de zon zien opkomen in het bos. Overal hoor je krekels , kikkers en vogels. Lekker relaxed. Maar niet te lang want om half 8 vertrekken we voor een wandeltocht door het Andasibe NP. Hier gaan we op zoek naar de Indri Indri lemuur. Dit is de grootste half-aap ter wereld en komt alleen in het oosten van Madagaskar voor. Onze plaatselijke gids staat al op ons te wachten. We krijgen eerst het een en ander te horen over het park , de plantjes en bomen die we tegen komen. Dat hij maar opschiet , we willen op zoek naar de Indri Indri. Hij verteld ons dat de Indri Indri 3 soorten van communiceren heeft. Een om aan te geven wat zijn territorium is. De tweede is een soort kus geluid als "love sound" , en de derde als er alarm is. Dit is zo hard dat je dit zelfs 2 km ver nog hoort. Het klinkt als een brandweer alarm. Dit geluid horen we idd en daar gaan we snel op af. Dank zij spotters weten we ze snel te vinden. Het zijn idd grote beesten die hoog in de bomen flink aan het springen zijn. Het is lastig foto's maken zo hoog in de bomen tegen het licht in. En ze blijven ook niet stil zitten. De gids geeft aan om eerst andere lemuren te gaan zoeken en later terug te komen als ze wat rustiger zijn. We zien ook nog de diadeem-Sifaka en de bamboe maki. Tegen 11 uur zijn we weer terug bij de Indri Indri. Gelukkig zitten ze rustig te eten maar nog steeds hoog in de boom. Foto's worden genomen en we lopen weer terug.
We lunchen op het resort om s'Middags naar een eiland vlakbij te gaan. Dit is een rehabilitatie centrum waar de bruine Maki en Bonte maki die als huisdier e.d. Zijn gehouden worden opgevangen. Er zijn hier 5 eilanden. Op het eerste eiland zitten de Maki's die niet meer in het wild terug gezet kunnen worden. Deze zijn zo aan mensen gewend dat ze zo op je springen. Dit is een geweldige ervaring. Deze beesten zijn super zacht en eten uit je hand. Springen van de ene persoon naar de ander.
Na ongeveer een uur op het eiland te zijn geweest wordt ons verteld dat ze iets verderop nog een reservaat is waar krokodillen zijn. We gaan hier dan ook maar kijken. Een leuke gids geeft ons een rondleiding. Ze hebben daar 43 grote krokodillen liggen. Maar daarnaast hebben ze ook een Fosa. Dit is het grootste vleesetende dier op Madagaskar. Deze is in het wild bijna niet te spotten. Verder hebben ze schildpadden , eenden, slangen. Leuk om gezien te hebben.
We moeten op tijd weer terug want om 18.00 worden we opgehaald voor onze tweede nacht wandeling. Rond deze tijd wordt het donker en kan je de kameleons beter spotten. We zien een aantal kameleons. Van hele kleine tot hele grote en de zeer moeilijk te spotten bladstaart kameleon.ook een aantal boomkleef kikkers worden gezien. Al met al een zeer leuke en productieve dag. We sluiten de dag af met een goed diner.

Dinsdag 1 september
Vandaag gaat de rit naar Canal des Pangalanes. De Panagalanes worden gevormd door een honderden kilometers lange aaneenschakeling van meren , kreken en lagunes, die door kanalen met elkaar verbonden zijn. Een klein stukje verder licht de Indische oceaan. Onze accomodatie ligt midden in dit gebied op een eilandje. De rit duurt 3.5 uur waarvan de eerste 3 uur op een comfortabele weg is. Het laatste half uur gaat over een lekkere hobbelige weg waar ons busje het zwaar te verduren krijgt. We komen aan bij een klein dorpje vanwaaruit we met de boot naar Hoten en Reservaat Palmarium gaan. Werkelijk een schitterende plek midden in het reservaat Palmarium. Onze huisjes zouden normal gesproken prachtig uitzicht over het water hebben maar de begroeiing ervoor is dusdanig hoog dat ondanks dat we op een heuvel staan we bijna niets zien. Midden in de natuur betekent ook beesten. De lemuren hoor je en zie je regelmatig voorbij komen. Een unieke plek.
S'avonds gaan we op zoek naar de zeer zeldzame Aye Aye. Deze lemuur komt slecht op enkele plaatsen en alleen op Madagaskar voor. De Aye Aye heeft een hele lange scherpe middelvinger waarmee hij bomen en vruchten open krabt om eten te zoeken. Dit beest dankt zijn naam aan het feit dat als mensen hem zien ze schrikken. Beest ziet er eng uit en roepen dan Aye Aye. Met een bootje worden we naar een verlaten plek in het reservaat gebracht. Daar lopen we in het pikkedonker door het bos. Er zijn speciale plekken waar ze kokosnoten neerleggen om ze te lokken. Als je dit niet zou doen zijn ze niet te vinden. Deze beesten zijn vreselijk schuw. We mogen dan ook niet flitsen en geen zaklampen gebruiken. De gidsen zorgen voor licht dat ze kunnen dimmen en langzaam aan feller kunnen laten schijnen zodat ze niet schrikken. Aangekomen bij de eerste plek zit er al 1 te genieten van zijn kokosnoot. Het licht gaat aan en idd Ai Ai wat een mormel zit daar. Zeker 80 cm groot harig dier zit er. Lijkt wel een beetje op de boze Gremlins uit de film. Steven Spielberg heeft hier ook zijn film op geïnspireerd.
We proberen foto's te maken maar dit is lastig. Door het geklik van de camera's schrikt het beestje en schiet de bomen in. Licht uit en wachten. We gaan naar de 2e plek waar er 2 zitten. Het licht gaat aan en de eerste verdwijnt meteen. De andere blijft redelijk lang zitten. Wat een monsters. Je kan goed zien hoe ze met hun middelvinger de kokosnoot open krabben. Na verloop van tijd verdwijnt ook dit dier. Licht weer uit en wachten. Maar ze komen niet meer terug. Nog een klein tochtje door het bos gemaakt om hun nest te zoeken. Op een open plek aan de de Indische Oceaan zien we een prachtige sterrenhemel. Mooi om de avond mee af te sluiten.

Woensdag 2 september
Het heeft vannacht zeer hard geregend. We konden uitslapen want de wekker ging pas om 7 uur. We maken vanochtend een wandeling met een gids door het reservaat rondom het resort. Hier zien we verschillende soorten planten zoals orchideeën , bomen etc. In dit reservaat leven 8 verschillende soorten lemuren waaronder 5 dag lemuren. Van de 3 nachtlemuren hebben we gisteren de Aye Aye gezien.
We zien de Indri Indri ,de "dansende" Sifaki ( deze heet zo omdat als hij loopt het net lijkt of hij danst) , de bruine en zwarte maki en eentje die alleen hier leeft. Dit is een kruising tussen een zwarte en bruine maki. De naam ben ik even kwijt. Ook zien we enkele mooie grote kameleons. De meeste lemuren die hier zitten komen vlak bij je en eten banaantjes uit je hand. Dit doen ze heel voorzichtig. Ze pakken je hand vast en heel voorzichtig pakken ze met hun tanden het banaantje. Zo schattig.
Verder op de wandeling zien we ook nog vleesetende planten en enkele hele kleine kikkertjes. Niet groter dan een halve cm, toch is dit een volwassen exemplaar.
We lopen een stuk langs het water waar enkele leguanen lopen en een heel gekleurd kikkertje.
Na de lunch gaan we naar een vissersdorpje. Het stuk land is hier slechts enkele honderden meters breed. Aan de ene kant brak water aan de andere kant de Indische oceaan. De dorpsbaas geeft ons een rondleiding door het dorpje. Ook verteld hij over de cycloon die in 2012 het dorpje verwoest heeft. Dit gebeurd dus blijkbaar om de paar jaar. We kopen enkele souveniertjes en gaan verder de rest van de dag niets meer doen. Tijd voor een biertje.
Voor het diner een paar biertjes gedaan. Zijn wel 650 CL dus grote bier. We zouden om 19.00 uur het diner hebben maar er stond een dans en zang groep klaar. Dus eerst een uurtje meezingen , klappen en dansen. Dat gaat wel op die grote biertjes.
Wat schets onze verbazing? Komen er 2 bekenden binnen. Zo bekend dat we de namen niet meer weten. Vrienden van ma. Maar we herkenden ze wel en zij ons. Heel toevallig zeker omdat zij de reis van noord naar zuid doen. Nog even gezellig mee zitten kletsen.
De manager geeft ook nog een paar vanille rummetjes weg dus in polonaise naar de hut.

Donderdag 3 september
De laatste week van de reis is begonnen. Hier zijn wel wat veranderingen. We zouden vrijdag 4 sept vliegen naar il Saint Marie , maar omdat er een staking is bij Air Madagaskar gaan we met de boot. Dit houdt in dat we eerst nog een stuk over een zeer slechte weg moeten. Daarna met de Ferry. Qua tijd maakt het niet veel uit. Voordeel is dat we dan misschien al walvissen en dolfijnen gaan spotten. Alleen terug wordt even lastiger. Ipv naar de hoofdstad Antananarivo te vliegen gaan we nu met de bus. Worden 1,5 dag reizen. Maar zover is het nog niet. Vandaag gaan we met de boot naar het Palm Resort in Tamatave. Dit ligt aan de Indische oceaan en vlak bij het vliegveld , wat we dus niet meer nodig hebben. Zijn luxe kamers waar we een middag niks hoeven te doen. Lekker bijkomen. En hier is wifi. Dit is lang geleden. Wifi en telefonisch bereik hebben is hier nog zeer lastig. Wel lekker rustig. En al hebben we wifi kunnen we niet eens een fotootje via de whatsapp versturen. En dat zal op het eiland Il Saint Marie niet anders zijn. Maar daar moeten we ons bezig gaan houden met het spotten van walvissen. Dit is wel een van de hoogtepunten van deze reis. Dat staat ons dus nog te wachten terwijl we al zoveel gezien hebben.

• 03 September 2015 - 17:26

Joke:

Hoi! Jullie hebben al heel wat km in de benen! Maar goed dat je lekker te eten krijgt.
    En wat een beesten zien jullie! Van vele nog nooit gehoord, dus goed dat er straks foto's zijn!
    Hopelijk laten de walvissen zich goed fotograferen.
    Fijne reis verder.
    Groetjes / Joke

• 03 September 2015 - 18:06

Marianne:

Hoi,
    Geweldig weer jullie verslag.
    die vrienden van mij zijn Theo en Roosmarie.
    Wat een toeval. Leuk hoor, ik weet nu in ieder geval
    dat het goed met ze gaat.
    Groetjes en fijne reis . Ma

• 04 September 2015 - 01:37

Marcel:

Hey wereldreizigers.
    Goed om te lezen dat jullie veel dieren hebben gezien en het weer mee hebben, het kan er dus ook veel regenen. Hoop dat jullie veel walvissen gaan zien. Met al dat lekkere eten wordt het straks er weer allemaal van aftrainen :) Ik zit komend weekend in een tentje in de bossen met de scouting, en er is regen voorspeld. helaas geen luxe lodges.
    Geniet van jullie laatste dagen.
    Groetjes,
    Marcel