Woensdag 6 november - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Woensdag 6 november - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 november

Door: Jp

Blijf op de hoogte en volg Jp

06 November 2013 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

We verlaten vandaag Kandy. Het hotel waar we afgelopen 2 dagen verbleven was de minste tot nu toe. Kamer en hotel waren wel goed maar was gewoon een beetje saai. Of we raken verwend. Het had gewoon geen sfeer. Dat zal vanavond wel weer anders zijn. We gaan naar het " grand hotel " in Nuwara Eliya. Dit hotel is gebouwd in 1828. Geheel in koloniaals Britse stijl. Maar dat is vanavond pas.
Eerst gaan we naar het Pinnewala Elephant Orphanage. Dit is een olifanten weeshuis. Hier verblijven bijna 100 olifanten die in het wild gewond of moederloos zijn geraakt. Een olifant heeft op een landmijn gestaan en is daardoor een stuk van een poot kwijt en een andere poot is volledig vergroeid. Deze olifanten worden hier in een natuurlijke omgeving opgevangen. 3 keer per dag worden de baby olifanten gevoederd en daarna gaan ze door het dorp naar de rivier om te badderen.
Onze gids had voor ons tickets geregeld waarmee wij een van de baby's de fles mochten geven. Om 9.15 begon dit spektakel en was ik de eerste die zo'n "kleintje" de fles mocht geven. Slurfje vasthouden, fles in zijn mond en wachten maar. Dit wachten was zo voorbij want een fles van zo'n 2 liter was binnen een paar tellen op. Even nog over zijn koppie aaien en Gonny was aan de beurt. Gelukkig laten deze beesten geen boertje na de fles. Ook bij Gonny was de fles zo leeg. Was een leuke belevenis. Ik kreeg bijna vadergevoelens.
Na deze voedertijd liepen we naar de rivier om een mooi plekje te zoeken. Er lag al 1 olifant in het water. Dit was " de boss" . Het was nog niet druk en we werden geroepen. Of we de olifant wilde wassen. En voor we het wisten stonden we tot onze knieën in het water een olifant te scrubben. Even leek het mis te gaan. Deze grote baas ging plots rechtop zitten. Toen deden wij wel even een pasje opzij. Hij werd even tot de orde geroepen en wij konden weer doorgaan met wassen. Dit doe je niet dagelijks.
Na zo'n 10 minuten kwamen de andere olifanten eraan. Zo'n 40 stuks die daar een dorpsstraatje aan komen zetten is al iets unieks. Laat staan als ze met z'n allen in het water gaan.
Aan alles komt een eind dus na 2 uur verlaten we de olifanten. Het is nog ruim 3 uur rijden naar Nuwara Eliya. Het is maar 120 km maar de gemiddelde snelheid ligt tussen de 30 en 40 km per uur.
Onderweg stoppen we nog bij een theefabriek waar we zien hoe er van blaadjes thee wordt gemaakt. Tegen drieën zijn we bij het Grand hotel. Het is inderdaad een imposant gebouw met een prachtige tuin. Omdat dit hotel op bijna 2 km hoogte ligt is het hier een stuk frisser. Ook wel eens lekker. En het heeft al 3 dagen niet meer geregend. Vanavond even lekker eten en op tijd naar bed. Morgen begint ons programma al om 6 uur.

• 06 November 2013 - 21:29

Ria:

Hoi Gonny en JP We genieten met jullie mee. Wat een geweldige vakantie. We lezen met plezier jullie verslagen met foto's. We wensen jullie nog een heel fijne tijd groetjes Ria en Wilfred

• 06 November 2013 - 22:29

Marianne:

Hoi,

Hebben jullie al mooie vogels gezien?
    Heb een boekje met de prachtigste vogels
    in het Sinharaja park,
    Komt nog denk ik.
    Veel plezier verder.
    Ma

• 07 November 2013 - 16:16

Joke:

Hallo Boffers!!

Kunnen jullie wel, mensen lekker maken met zo'n reis en grote garnalen!
    Zijn jullie al bij de paalvissers geweest? Moet je eens proberen ha ha
    Geniet er nog lekker van

Groetjes / Joke

• 09 November 2013 - 13:06

Theo En Roos-Marie:

Leuk jullie te volgen en fijn dat jullie zo genieten van de reis.
    Wat een bof, die beer in Wilpattu, daar zijn we wel een beetje jaloers op.
    Staan Yala en Bundala ook op het programma?
    Pinnawela is nog precies hetzelfde als 14 jaar geleden, maar wel leuk he.
    We hopen dat jullie nog veel mooie ervaringen op zullen doen. Wachten het volgend reisverslag af.
    Geniet ervan, Theo en Roos-Marie