Het tweede gedeelte - Reisverslag uit Haagse Beemden, Nederland van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Het tweede gedeelte - Reisverslag uit Haagse Beemden, Nederland van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Het tweede gedeelte

Blijf op de hoogte en volg Jp

26 Oktober 2017 | Nederland, Haagse Beemden

Maandag 23 oktober
We hebben een rustige nacht gehad. Ben wel een aantal keren wakker geweest. Het is gruwelijk heet op de kamer. En ik verbaas me over de stilte. Maar om half 5 gaat toch de wekker. Vandaag staan 2 game drives op het programma. Om 6 uur gaat het park open en willen we natuurlijk binnen zijn. De wilde dieren slapen ook niet uit. Op de ochtend safari spotten we de gebruikelijke dieren als de impala,s , kuddu’s , vogels , zebra’s maar ook de Buffels, de olifant , het nijlpaard en zelfs de leeuw. 4 van de big 5. De neushoorn is hier heel zeldzaam en die gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet zien. Maar de big 5 is voor ons geen must. Tegen 11 uur zijn we terug en kunnen we even relaxen. Heb geprobeerd om nog op internet te komen maar dat lukte niet. De rest van de afgelopen dagen hebben we totaal geen bereik en internet gehad. Heerlijk rustig. Hier in wildlife camp zou er WiFi moeten zijn maar echt makkelijk gaat het niet. Later bij het avondeten lukt het uiteindelijk wel. De middag safari begint goed. Enkele giraffen , olifanten en buffels. Maar we zijn op zoek naar het Luipaard. We rijden flinke stukken door het park en onze chauffeur / Ranger vraagt aan ieder voertuig of zij het Luipaard hebben gespot. We krijgen een richting door waar deze is gesignaleerd. Ondanks dat vinden we hem niet.
Totdat Gonny uit het niets het luipaard in een boom ziet liggen. Door enthousiasme schrikt ook het luipaard zich een hoedje. Maar blijft gelukkig toch liggen. Na een aantal minuten is het luipaard ons beu en vertrekt uit de boom. We volgen het beest nog even totdat het in de bosjes verdwijnt. Het is een mooie afsluiting van de safaridag. De avond wordt afgesloten met een BBQ en bier.

Dinsdag 24 oktober
Werd vannacht rond 12 uur wakker van de hitte. De ventilator was uit. Vreemd? Voordat ik deze weer aan wilde zetten hoorde ik iets. Leek op het grazen van een nijlpaard. Zie ik ineens het silhouet van het nijlpaard langs ons huisje lopen. Dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Voordat ik Gonny kon wakker maken was deze al weer verdwenen. Is toch fantastisch al deze dieren langs het huisje , hutje , cottage , lodge. Ventilator aan en weer verder slapen. Om 4.30 gaat de wekker weer. Standaard bijna om om 5.00 uur te verzamelen. Echte vakantie tijden. Bij de ochtend safari worden opgesplitst in 2 groepen. De eerste groep ( de oudjes) beginnen met een wandel safari. Dit omdat het dan nog niet zo heet is. Wij beginnen met een game drive om na 2 uur om te wisselen. De ochtend safari was niet heel spectaculair. Het meest opvallende was dat er een dode krokodil in een Hippo pool dreef. Kwam een vreselijke stank vanaf. Dat we terug kwamen van de safari dachten we een paar uur lekker aan het zwembad te liggen. Bleken er net 2 bussen met Canadese backpackers aangekomen te zijn. Zitten er 20 zuipende tieners in het kleine zwembadje te zitten en alle stoeltjes bezet te hebben. Dan maar kijken of er na de lunch wel plek is. Dat is het geval en we kunnen even afkoelen.
De middag safari begint bij de Hippo pool waar de dode krokodil dreef. Blijkt een andere krokodil bezig te zijn om deze op te eten. Dit gaat blijkbaar niet gemakkelijk. Een krokodil probeert zijn prooi in stukken te slaan en te rollen. Dit geeft een gigantische klap op het water als hij zijn “familielid” op het water slaat. Mooi om te zien. Tijdens de rest van de safari bij licht zien we de gebruikelijke dieren en vlak voor we van de zonsondergang willen gaan genieten zien we 2 leeuwen welpjes langs de kant van het pad zitten. Moeders is blijkbaar op jacht en de welpjes zijn leuk met elkaar aan het spelen. Ze genieten blijkbaar van de toeschouwers en geven een shirtje weg. Als ze het zat zijn verdwijnen ze in de bosjes.
Hierdoor zijn we te laat voor de zonsondergang.
De middag safari gaat over in een nacht safari. Met groot licht op zoek naar de nachtdieren. We zien enkele Genet katten en al snel horen we de signalen dat het luipaard op jacht gaat. De bavianen beginnen te krijsen , volgens geven hun alarm geluid dus we gaan op zoek. Er zijn meerdere auto’s in de buurt en al snel wordt het luipaard gevonden. De Rangers hebben wel instructies om op gepaste afstand te blijven en niet in de ogen van het dier te schijnen. We kunnen mooie foto’s maken doordat meerdere lampen van verschillende kanten op het dier schijnen. Maar het is geen echt fotomodel dat stil blijft zitten en na verloop van tijd is het beest in de bosjes verdwenen. We hebben bijna onverwachts toch nog een “kill” gezien. Tijdens het zoeken naar het luipaard kwamen er uit het niets 2 impala,s op ons afgerend alsof ze ergens door achterna gezeten werden. Dit bleek niet zo te zijn maar ze waren ergens voor geschrokken. Maar onze terreinwagen konden ze niet meer ontwijken en ze klapten vol op onze auto. Gelukkig met hun gewei wat de klap opvang en ze vlogen geschrokken op de vlucht. Ze zullen wel koppijn gehad hebben maar geen dodelijke afloop. We gaan verder spotten en ik weet niet hoe onze Ranger het doet maar wat hij ziet. Hij zit op afstand een Bush baby. Dit is een klein schattig beestje met grote ogen. Hij spot ook een kameleon , 2 slangen een uil en ook nog de kleinste antilope van Afrika. Ben alleen zijn naam kwijt. Was een goede nacht safari. Tegen 8 uur zijn we weer terug en na het eten gaan we snel naar bed. Zijn best vermoeiende dagen. Morgen voor de verandering de wekker maar weer op 4.30 gezet.

Woensdag 25 oktober
We beginnen vandaag met een game drive. We hebben de meeste dieren dier hier te spotten zijn al gezien dus we gaan niet specifiek op zoek naar iets. Als we het park inrijden is er meteen een Hippo pool. Hier drijft een dood nijlpaard die alleen helemaal is opgezet. Er zwemmen wel 50 krokodillen omheen die volop het beest proberen te verscheuren. Ik zit eigenlijk te wachten tot het beest uit elkaar klapt. Dit gebeurd helaas niet. Is misschien ook wel te luguber.
Als we verder rijden zien we meerdere giraffen en ook meerder olifanten. De giraffen zijn blijkbaar bang voor de olifanten en ze rennen dan ook statig weg. Blijft een mooi gezicht dat rennen van een giraf. Iets verder zien we een adelaar die van zijn prooi zit te genieten. Vandaag zien we veel jonge dieren. Zien een giraf die pas 2 weken oud is. Zit zelfs nog een stukje navelstreng aan. Later zien we een baby olifantje van 3 dagen oud. Deze wordt goed beschermd door haar familieleden. We zien nog veel apen en buffels. Was een mooie laatste game drive in South Luangwa NP. Na de lunch vertrekken we. Komende 2dagen geen game drives. Dan reizen we via Kateka naar Lusaka om vandaar door te reizen naar Kafue Np. De rit is mooi zover ik dit met mijn ogen open heb kunnen zien. Het vroege opstaan zorgde voor zware oogleden.
Pas om 18. 30 komen we aan op onze overnachtingsplek. Hier worden we zingend opgewacht en krijgen we een Afrikaanse avond. Was best leuk. Maar een tweede keer hoeft niet.

Donderdag 26 oktober.
Uitslapen vandaag. De wekker staat op 6.15. Gepland is om kwart voor 7 de koffers af te geven , 7.00 te ontbijten en 7,30 te vertrekken. Dat laatste lukt helaas niet. Die Zambianen nemen overal de tijd voor waardoor het ontbijt uitloopt en we pas tegen 8 uur in de auto zitten. Een rit van zo’n 6 uur naar Lusaka. Het is warm waardoor de luikjes regelmatig dichtvallen. Tegen half 3 zijn we bij een winkelcentrum waar we lunchen met een overheerlijke cappuccino. We kunnen nog wat laatste spulletjes kopen maar veel hebben we niet meer nodig. Vanaf morgen is het All inclusive. Gaan naar Ila safari lodge. Een super de luxe lodge. Totaal zijn we 5 nachten in Kafue NP waarvan 3 nachten super de luxe en 2 nachten in een “bush lodge” , oftewel basic. Maar dat is morgen pas. Vannacht eerst nog een nachtje in Pioneer camp waar we ook de eerste nacht hebben geslapen. Een prima plek. Hier hebben ze WiFi maar is super traag en valt geregeld uit. We hebben dan ook geen flauw benul wat er in Nederland gebeurd.

• 27 Oktober 2017 - 00:07

Marina:

Leuk om jullie weer te kunnen volgen, en een beetje mee te beleven. Een prachtige reis met mooie avonturen! Geniet er nog van JP en Gonny!

• 27 Oktober 2017 - 17:22

Joke:

Wat een belevenissen weer. Verbaasd me niets dat je ogen af en toe dichtvallen. Geniet straks maar lekker van jullie luxe en nog veel moois.
    Groetjes, Joke

• 29 Oktober 2017 - 14:13

Marcel:

Weer mooie en spannende avonturen meegemaakt. Wat een korte nachten, maar de moeite waard.
    Groetjes, Marcel

• 30 Oktober 2017 - 11:13

Teaka:

Pluk de dag! Mooie avonturen daar... Geniet en laat de boel nog maar even lekker de boel hier in Nederland!