woensdag 24-10 t/m maandag 29-10 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu woensdag 24-10 t/m maandag 29-10 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

woensdag 24-10 t/m maandag 29-10

Blijf op de hoogte en volg Jp

30 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Eindelijk hebben we weer een wifi verbinding die snel genoeg werkt. Vandaar de verslagen van meerdere dagen.

Woensdag 24-10-2012
Een lange rit voor de boeg. Eerst 5 uur inde bus , snelle lunch om daarna weer 3 uur in de bus te zitten. Maar het is de moeite waard. Om 5 uur komen we aan bij Murchison Falls . Een park waar we onze eerste game drives gaan houden. De groep wordt gesplitst omdat 6 personen waaronder wij een upgrade hebben geboekt. Het is wel vakantie dus een beetje extra verwennerij mag best. Voordat we bij de lodge komen zien het eerste grote wild. Giraffen , meerdere soorten reebokken en andere hert achtigen. Wilde zwijnen etc.
Om half 7 komen we aan bij ons resort. Ziet er super uit. Ook de kamers helemaal top. Hier ga wij ons de komende 3 nachten wel vermaken. Ook het eten was top. Heb nu al medelijden met de andere die geen upgrade hebben.
De komende dagen gaan we verschillende safari's maken. Te beginnen met een bootsafari over de Nijl met ontbijt op de boot dus weer vroeg op.

Donderdag 25-10-2012
Heerlijk geslapen. Beetje kort maar als je wat wilt zien moet je er iets voor over hebben. 6 uur ging de wekker, kwart voor 7 verzamelen. Met de auto naar het pontje vanwaar onze boot gaat vertrekken. Hier in het water liggen de Nijlpaarden al op ons te wachten en lopen de bavianen gewoon los rond. Grote jongens met grote tanden. Om stipt 7 uur kwam de boot met de andere 4 personen van de groep die niet de upgrade hadden genomen. Ik ben blij dat wij dat wel gedaan hadden. Zij hadden geen toilet op de kamer en geen warm water. Ook geen verlichting. Lekker primitief dus.
Vandaag beginnen we dus met een 5 uur durende boottocht. Vanaf het begin zien we veel Nijlpaarden in het water en meerdere verschillende soorten bokken , herten en reeën. Ook veel apen waaronder bavianen, black and white monkeys etc. Ook veel soorten vogels waaronder enkele hele grote reigers maar dan anders. Om half 1 waren we terug op ons resort waar we gingen lunchen en een paar uur hadden om te relaxen. Dat werd dus lekker eten en even zwemmen. Om 4 uur begint de volgende game drive.
Stipt om 4 uur vertrekken we. We zien veel herten soorten en bokken. Ook buffels , olifanten en giraffen worden in grote aantallen gespot. Helaas geen leeuwen , luipaarden en hyena's . Op de terug weg werd het steeds donkerder en flitste het al aardig. Plots begon het zwaar te regenen en te onweren. Je voelt je dan niet op je gemak zo in een open veld. Als een formule 1 coureur scheurde onze chauffeur terug naar de lodge. Na deze lange dag weer op tijd naar bed. Morgen weer een vroege game drive. Dan zijn nlm. De beesten het meest actief .

Vrijdag 26-10-2012
We beginnen met een vroege game drive. Weer veel beesten gezien. Alleen de door ons gezochte leeuwen lieten zich niet zien. Wel heel erg veel giraffen , buffels , wilde zwijnen en hertachtigen. Ook veel olifanten. We zagen er eentje die bezig was een boom te schudden zodat de vruchten uit de boom zouden vallen. Waarschijnlijk stoorde wij hem daarbij en kwam hij met wapperende oren ( wat betekent zoiets als : rot op) op ons af. Busje maar gauw in zijn achteruit en een beetje afstand genomen. We hadden ons ontbijt meegenomen en hebben deze aan de Nijl delta opgegeten onder toezicht van zo'n honderd nijlpaarden. Rond 11 uur waren we weer terug op ons resort en konden we een paar uur rustig aan doen. Om half drie gingen we een boottocht maken over de Nijl richting de Murchison waterval. Onderweg veel nijlpaarden gezien en een aantal grote krokodillen. Onze gids die mee was zag olifanten. Niemand anders zag en na 100 meter ging de boot aan de kant en moesten we aan land. Dit mag normaal gesproken nooit en nadat wij een tiental meters door bosjes gelopen waren stonden wij oog in oog me de olifanten. Zo'n 20 stonden er. Echt geweldig om dit van zo dicht bij mee te maken. Terug in de boot bleken er 2 grote krokodillen op een meter of 6 van ons af te liggen. Is maar goed dat je niet alles van te voren weet. Toen we weg wilden varen begon het te donderen en werd de lucht zwart. Onze kapitein bleef aan de kant om te wachten tot de bui over was. En die bui die kwam. Met bakken kwam het naar beneden en stonden we gezellig met zijn allen in een klein bootje. Na een kwartiertje was het over en konden we naar de waterval. Op een afstandje van 200 meter zagen we de waterval. Best heftig ging dit er aan toe. Morgen gaan we weer naar een ander stekkie. Hopelijk is dat net zo goed als deze lodge.

Zaterdag 27-10-2012
Vandaag konden we uitslapen. We hoefden pas om kwart voor 8 te ontbijten. Na het ontbijt zijn we met het pontje naar de overkant gegaan. Daar stond de rest van de groep op ons te wachten. Hier konden we ook zien waarom we er goed aan hebben gedaan om te upgraden. Toch een beetje primitief. Zeker als het voor 3 nachten is. Vandaag gaan we naar de top van de Murchison waterval . Gisteren hebben we deze vanaf de boot gezien. Eerst een tocht door de bossen waar veel Tsee Tsee vliegen zitten. Deze vliegen kunnen de dodelijke slaapziekte veroorzaken. Dus ramen dicht en slippers klaar om te meppen. We hebben 2 lui in de auto die wel erg angstig voor deze beestjes zijn. Met veel extra kleding aan en een vliegennettenhoedje op zaten ze lekker voor lul in de auto. Zonder gestoken te zien kwamen we aan bij de waterval. Hier was een gids geregeld die ons naar de top begeleide. Een machtig mooi gezicht was het hoe met heel veel kracht het water naar beneden dendert. Na deze wandeltocht hadden we een 4 uur durende auto rit naar Hoima waar we in een leuk complex overnachten. De tuin ziet er super uit. De kamers eenvoudig maar netjes. Na het diner een biertje gedronken en weer op tijd slapen. Morgen een dag om gauw te vergeten. 7 Uur rijden hebben we dan voor de boeg. Maar dan gaan we naar de chimpansees. Dus een leuk vooruitzicht.
Het lijkt af en toe wel of we door de Tsee Tsee vliegen zijn gestoken. Als we nml. In bed liggen vallen we als een blok in slaap. Dat ga ik nu dus ook doen.

Zondag 28-10-2012
Zoals gezegd vandaag een lange reisdag. We gaan vanuit Hoima naar Kibale Forest. Een 7 uur durende rit. Van deze 7 uur zijn er 5 die over een zandpad gaan. Dwars door de bossen van Oeganda. Opvallend is dat er langs de kant van de weg steeds veel mensen te zien zijn. Als onze auto eraan komt zie je kinderen naar de kant van de weg rennen. Ze vinden het leuk als je zwaait. Ook de ouderen zwaaien. Voor hun is het nog steeds leuk als ze blanke mensen zien. In de dorpjes is het vaak een drukte op straat. Winkeltjes zijn open en de mensen zitten vaak te zitten. Dit is niet omdat het zondag is maar dat doen ze al de hele week. De vrouwen zie je aan het werk op het land. Hier in Oeganda maken ze zich alleen druk om vandaag. Hier geldt: "om de zorgen van morgen maken we ons morgen pas zorgen". De lunch was ook wel grappig. je kon kiezen uit a la carte of een buffet. Alleen a la carte moest je ergens anders af rekenen dan de drankjes. De groep ging apart afrekenen en de drankjes werden ook bij de buffetdame afgerekend. Hierdoor liep alles in de soep . op een gegeven moment hebben we gewoon geld neergelegd van zoek het maar uit.
Daarna een lokaal marktje op geweest. Hier lagen de oude vanHaren schoenen. Graceland , janet d en Arianes. Wel oude collectie. Om 4 uur kwamen we bij de "primate lodge". Dit lig midden in de bossen waar we de apen zo tegen het lijf kunnen lopen. Ik ben benieuwd. We kregen de sleutel en wat bleek. Wij hadden weer de perfecte kamer. Beneden de woonkamer en boven het slaapgedeelte met een heel groot balkon dat zo over de bossen uitkijkt. Hier zal ik morgenochtend wel vroeg zitten en kijken. De rest van de groep de kamer laten zien die natuurlijk jaloers waren. Hier kunnen wij het wel 2 dagen volhouden. Morgen op zoek naar de chimpansees. Hier is ook de Disney film over de Chimps op genomen. Ik heb er zin in. Maar eerst nog de avond. Voor het eten eerst een voorstelling door de lokale bevolking. Zingen en dansen. Wij Nederlanders maakten daar een feestje van. Lekker gegeten en daarna nog na babbelen bij het kampvuur en een paar biertjes.

Maandag 29-10-2012
De chimpansee tracking staat op het programma. Met een Ranger door het regenwoud op zoek naar chimpansees. Al na een kwartiertje lopen hoorden wij de chimpansees al brullen in de bomen. Dit is echt een fantastische gewaarwording. Wat een herrie maken die gasten. Opeens zien we takken bewegen maar nog geen apen. Nog meer gebrul en ja hoor we zien ze springen. Omdat het geregend heeft is de grond nat en daar houden deze dieren niet van. Dus jammer genoeg bleven ze hoog in de bomen zitten waardoor foto's nemen erg lastig is. Ondanks dat ik wel 200 foto's genomen heb mag ik blij zijn als er 10 goede uitkomen. Normaal gesproken komen de Chimps ook op de grond en kan je ze benaderen tot op een paar meter. Helaas volgende keer meer geluk ( over 2 dagen al) . Toch een hele leuke ochtend. Na de lunch een wandeling langs en door het moeras. Hier zitten veel vogels en apen. De Ranger die meegaat heeft vroeger veel worteltjes gegeten want wat hij allemaal ziet met het blote oog. Geweldig gewoon. Op grote afstand ziet hij van alles. En van dichtbij ziet hij nog veel meer. Dus leuke foto's. Door het naderende onweer zijn we iets eerder gestopt met de wandeling. Net op tijd waren we terug toen de regen losbarstte. Vandaag maar eens vroeg naar bed want morgen is het weer om 7 uur ontbijten om daarna weer door te reizen.

• 30 Oktober 2012 - 22:06

Anita:

Super en leuk om te lezen! Geniet!

• 31 Oktober 2012 - 12:49

Marianne:

Wat een geweldige reis. Ik ben jaloers!!
    Werkt het filmapparaat goed?
    Geniet maar van alles .Ma

• 31 Oktober 2012 - 15:49

Joke:

Fantastisch wat jullie allemaal zien, en wat masselen jullie met de kamers.
    Kan me voorstellen dat het allemaal heel indrukwekkend is.
    Geniet maar lekker verder
    Groetjes / Joke

• 31 Oktober 2012 - 19:25

Esther:

Wat gaaf om allemaal te lezen en complimenten aan de verhalenverteller; je hebt net het idee of je er midden in zit. Indrukwekkend allemaal