07-11-2012 t/m 09-11-2012 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu 07-11-2012 t/m 09-11-2012 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

07-11-2012 t/m 09-11-2012

Blijf op de hoogte en volg Jp

13 November 2012 | Oeganda, Kampala

Woensdag 07-11-2012
Om 06.15 staat er een dame met thee voor de deur. Hiermee kunnen we lekker wakker worden op het terras met een fantastisch uitzicht. Om 7 uur begint dan de wandel safari. Dit is het enige park in Oeganda waar je dit kunt doen. Een gewapende ranger gaat mee. Gewapend om eventuele dieren af te schrikken zoals de buffels of de leeuw of luipaarden. We zien verschillende dieren zoals de zebra , hartebeast, waterbock, impala's maar niet de gevaarlijke dieren. De leeuw zou ook wel heel toevallig zijn geweest want er leeft er maar eentje in dit park. We zijn naar "de hide" gelopen. Dit is een dieren spot plaats die goed gecamoufleerd is. Van hier uit heb je goed zicht op de drinkplaats van de dieren. er staan zebra's , topi's en er komt zelfs een Eland drinken. Dit dier is de grootste Antilope in zijn soort en kan wel 900 kg wegen. Maar dit beest is ook de meest schuchtere van zijn soort. Gewoon een scheitert. Na een tocht van 2 uur kunnen we aan ons verdiende ontbijt. Om 10 uur vertrekken we richting Kampala. We gaan naar de Cassia lodge. We maken een stop op de Evenaar. Je verwacht eigenlijk dat het hier mooi weer is maar het komt met bakken uit de hemel vallen. Na de lunch kunnen we souveniertjes kopen op de Evenaar. Kost hier geen ene drol en toch gaan we afdingen. Wat wel leuk is , is dat op de Evenaar 3 bakken staan. Op het zuidelijke halfrond staat een bak en als je daar water in gooit draait dit rechtsom. Op de evenaar draait het niet en op het noordelijk halfrond draait het linksom. Heel wonderlijk. We rijden door richting Kampala. Hoe dichter we bij de grote stad komen hoe drukker dat het wordt. Is wel weer even wennen na alle rust van de afgelopen weken. Het hotel waar we overnachten is weer prima. Je merkt wel dat we weer iets lager zitten en dat het warmer wordt. Vanavond gaan we met zijn allen bij een Italiaan eten. Dit is voor Oegandese begrippen een duur restaurant maar we waren voor een 3 gangen menu incl drankjes nog geen 20 euro pp kwijt. Daarna nog wezen stappen in een populaire kroeg " iguana" . We waren de enige blanke maar iedereen was super vriendelijk. Gezellig even doorhalen. Morgen hoeven we pas om 9 uur aan het ontbijt te zitten.

Donderdag 08-11-2012
Ondanks dat we kunnen uitslapen en ik iets meer bier op had als anders was ik toch om 6.30 wakker. We hebben weer eens wifi dus lekker een ochtendje facebooken en de krant lezen en mijn reisverslag posten. Om 10 uur gaan we met de boot naar een schiereiland waar onze laatste lodge van deze reis staat. Wederom een fantastische lokatie. Het weer is mooi en ze hebben een zwembad dus snel zwembroekje aan en lekker afkoelen. s'Middags kunnen we een village walk doen maar daar hebben we geen zin in . Lekker rustig aan op deze dag. Deze lokatie is te mooi om hier niet van te genieten. Na de lunch rustig op ons balkon wat gelezen en aan het reisverslag te werken. Ik word steeds afgeleid door Toekans die in de boom landen en aapjes die voorbij komen. Wat een fantastisch land is dit.

Vrijdag 09-11-2012
Onze laatste dag. We vertrekken vanuit ons resort op weg naar het vliegveld. We gaan nog eerst naar het kantoor van Matoke tours. Ze hebben daar allerlei leuke souvenirs die we kunnen kopen. Hebben daar een mooi houten masker gekocht waarvan de haren gemaakt zijn van schelpen en kralen. Soort dreadlocks. Op tijd naar Entebbe international airport. We vliegen pas om 23.30 maar omdat het vrijdag is is het vaak druk op de weg. De laatste uren volgemaakt op een terras tegenover het vliegveld. Op het vliegveld nog de laatste Oegandese shillingen opgemaakt. We hadden al souvenirs genoeg en hebben daarom maar 3 zakken Oegandese koffie bonen gekocht. Nu maar hopen dat ze smaken. De terugreis verloopt vlotjes. In het vliegtuig wat gegeten en gedronken en en paar uurtjes mijn ogen gesloten. Om 6 uur landen we op Schiphol en nemen afscheid van de groep. We hebben een top vakantie gehad waarbij we veel gezien en gedaan hebben. Oeganda is echt een prachtig land. Heel divers. Van regenwoud t/m steppes. Met kleine dieren en heel veel grote dieren. Met heel veel vriendelijke mensen die al gelukkig zijn met een beetje aandacht en een vriendelijke lach. Oeganda wordt niet voor niets "De parel van Afrika" genoemd.