de eerste dagen - Reisverslag uit Voatavolava, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu de eerste dagen - Reisverslag uit Voatavolava, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

de eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Jp

23 Augustus 2015 | Madagascar, Voatavolava

Madagaskar augustus 2015

Donderdag 20 augustus en vrijdag 21 augustus.

Om kwart voor 3 gaat de wekker. We vertrekken naar Madagaskar. Onze vlucht gaat om 7.15 naar Parijs waar we een overstap hebben. In het vliegtuig ontmoeten we Nicole. Zij is van het reisbureau en maakt deze reis als studiereis. Naast ons is een plekje vrij en zij komt er gezellig bij zitten. Een spontane praatgrage meid. In Parijs leren we de volgende 2 medereizigers kennen. Dit zijn Mieke en Mark uit Waremgem België. Twee rustige mensen. Of dit zo zal blijven zal de rest van de reis moeten blijken. Er missen er nog 2. 2 uit Groningen maar die hebben we nog niet kunnen vinden. Om 11.30 moet het vliegtuig vertrekken , maar helaas die gebeurd niet. Pas om 12.30 gaat het vliegtuig. De eerste vertraging hebben we te pakken. De vlucht verloopt rustig. Aangezien het in Madagaskar een uur later is landen we om 00.30 . Paspoort controle gaat redelijk snel. Nu nog een visum regelen. Dit gaat op z'n Afrikaans. Paspoort afgeven , nakijken, blaadje controleren , doorgeven aan de volgende persoon. Deze controleert zijn voorganger en zet een krabbel en geeft het paspoort weer door. Deze persoon controleert zijn beide voorgangers en scant het paspoort. Bij ok krijg je een stempel waarna het paspoort wordt doorgeven aan de laatste persoon. Deze persoon controleert zijn drie voorgangers en zet de laatste krabbel en geeft het paspoort terug. Dit lijkt redelijk snel te kunnen gaan maar wat blijkt de eerste persoon werkt sneller dan de rest dus er komen stapels bij de tweede persoon. Ook bij de derde persoon gaat het niet snel dus ook hier stapelt het weer op. En dat moet met +/- 400 personen gebeuren. Dus duurt vreselijk lang. Na dit oponthoud had ik verwacht dat de koffers er al zouden zijn maar dit bleek niet het geval. Ook dit bleek zeer lang te duren. Ondertussen hebben we de laatste 2 van de groep gespot. Hein en Carolijn. Gelukkig zijn alle koffers er. Nu nog door de koffer controle. Dit gaat redelijk snel. Peter Jan onze reisleider voor de komende 3 weken staat al te wachten. Hij raad ons aan om hier geld te wisselen . Pinnen kunnen ze niet in Madagaskar. Dus gelijk voor 3 weken cashen. 3.1 miljoen ari's in de pocket. Voelt lekker zo'n stapel geld maar waar laat je dit. 8cm hoog aan bank biljetten. Ondertussen was het kwart voor 2 (s'nachts) . In de bus kregen we te horen dat we de volgende ochtend om 6 uur naar het zuiden zouden vliegen. Dit betekent om kwart over 4 weer vertrekken. Pffff heeft het nog wel nut om naar het hotel te gaan. Hotel ligt 5 min verderop en het is wel lekker om je even op te frissen. Iedereen besluit toch nog even te gaan liggen. Voor de zekerheid maar de wekker gezet op kwart voor 4. Plots wordt er op de deur geklopt. Ik kijk op mijn telefoon, kwart over 3 ???? Euhhh waarom nu al. Ik kijk nogmaals om mijn mobiel , idd kwart over 3 staat er. Shit hij staat nog op vliegtuig modus en heeft daardoor de tijd niet aangepast. Is het al kwart over 4. Snel aangekleed en 5 minuten Later zitten we in de bus. We waren nog ruim op tijd en zaten dan ook mooi op tijd 5.45 in het vliegtuig. 6 uur de motor wordt gestuurd maar er gebeurd niets. De motor blijft draaien en pas na 7 uur komt er beweging in het toestel. Wederom een uur vertraging maar eindelijk toch de lucht in. We hebben mooi weer en kunnen 1,5 uur genieten van het uitzicht. De eerste foto's worden gemaakt. We landen om 8. 45 . Van hieruit gaat het soepeltjes en om half 10 staan we op een prachtige locatie aan zee. Er is een ontbijt geregeld en voor de rest van de dag staat er niets op het programma. Gonny en ik besluiten niet te gaan slapen maar lekker aan het zwembad te gaan liggen. Lekker relaxed. Tussendoor rondom de lodge nog enkele foto's geschoten oa van de eerste Baobab bomen. De lunch was super en daar deed Peter Jan zijn introductie verhaal. Ik heb een goed gevoel bij de groep. Leuke mensen die ook al een hoop gezien en meegemaakt hebben. Ook Peter Jan weet het leuk te brengen en verteld al veel. S'Middags lopen we met Nicole en Carolijn over het strand naar een vissersdorp iets verderop. De lokale kindertjes komen vanuit alle hoeken aangerend en willen op de foto met je. Daarna roepen ze cadeau of iets wat blijkbaar geld betekent. Gelukkig snappen ze ook wat" zeg maar no tegen cadeau" betekent. Toch wel plezier met de kindertjes gehad. Zijn niet echt opdringerig. Ze vinden het leuk om een blanke te zien. En wij vinden het leuk om hun te zien.
Na een tocht van 2 uur lekker douchen en kennis maken met de groep onder het genot van een biertje. Doe mij maar een kleintje pils. 650 CL!! Lekkerrrr!!! Het klikt echt met de groep en als dit zo blijft worden het 3 hele leuke weken. De reisleider verteld wat we deze reis nog verder kunnen verwachten en dat wordt zeker genieten. Het wordt vroeg donker en we genieten van onze borrel en een prachtige zonsondergang.
We zitten aan zee en voor het diner moet je dan ook iets uit de zee eten. We hebben kreeft besteld en deze was echt top. Alles wat we vandaag voorgeschoteld gekregen hebben was goed. Ik ga niet afvallen deze vakantie:-). Het is in Madagaskar gebruikelijk om je eigen rum te stoken en dat gebeurd dus ook in dit resort. En we gaan dit proeven. Niks mis mee zo op het eind van de avond. Wat zullen we lekker slapen. Half 10 gaan we dan ook naar bed. Tijd om wat slaap in te halen. Het begin van de vakantie is goed begonnen.

Zaterdag 22 augustus

We vertrekken om half 9 uit La caliente resort. Vandaag staat de rit naar Isola NP op het programma. Een mooie rit met enkele foto stops. Dit gedeelte van Madagaskar heeft de "beste" snelwegen. Ondanks dat slingeren we over de weg om de kuilen te vermijden. Peter Jan heeft aangeven dat er tijd over is om evt. Zombitse NP aan te doen om daar te lunchen en een wandeling door het bos te maken. Hier zouden we dan de eerste lemuren tegen kunnen komen. Lemuren zijn aapachtige dieren. Het landschap is echt prachtig om doorheen te rijden. Wel zie je hier goed dat de mensen hier echt niets hebben. De meeste hutjes bestaan uit takken. En als ze iets luxer zijn zit er leem omheen. Overal waar we stoppen komen de kindertjes aangerend en willen een " cadeau" en ze roepen nog iets. Gelukkig is mijn Frans zeer slecht dus " ikke nie begrijp" . Ik snap ook wel dat ze geld willen. Gewoon lachen en geintjes maken dan vinden zij het ook leuk. We zien de eerste grote Baobap bomen. Grappige bomen met een dikke stam met alleen bovenaan enkele takken. Er zijn 8 soorten Baobap bomen waarvan er 6 alleen op Madagaskar voor komen. Onderweg steekt er ook plotseling een slang over. Net op tijd om deze goed op de foto te krijgen want deze slang was snel verdwenen. Rond half een komen we aan in het NP Zombitse waar we eerst gaan lunchen. Daarna volgt de wandeling met een lokale gids. We zien Sifakas, een lemuur. Deze zaten jammer genoeg in de boom. Als deze over de grond lopen lijkt het alsof ze dansen. Ze hebben kromme poten en lopen zijdelings. Enkele van deze Sifakassen hadden jongen. Leuk om te zien. En we hebben geluk, we zien ook een Sportive lemuur die je eigenlijk alleen s'nachts ziet. Tijdens het kijken naar deze lemuur ziet iemand anders weer een kameleon. Snel daar weer foto's van maken. Iedereen was gefocust op de kameleon dat ze niet in de gaten hadden dat er een gigantische spin boven hun hoofd hing en als toetje een zeer aparte dag gekko. Naast deze dieren ook uitleg over verschillende bomen en planten gehad. Al met al een leuk extraatje voor deze dag.
We vervolgen onze weg naar Isola NP . Het resort waar we de komende 2 nachten verblijven is echt geweldig. Ligt aan het NP midden in de natuur. Kamers zijn helemaal top, geen straf om hier te blijven. Na een goed diner gaan we op tijd naar bed. Morgen gaan we de hele dag het Nationale Park in. Wordt veel lopen en genieten.

Zondag 23 augustus.
Om 6 uur gaat de wekker . Vandaag hebben we een sportief dagje staan. We gaan naar het Isalo NP waar we een flinke wandeltocht gaan maken. We moeten wel vroeg vertrekken want er moet ook een heel stuk door open terrein gelopen worden. Ben je daar laat dan kan het daar zeer warm zijn. Om iets over 8 beginnen we met de tocht onder begeleiding van een plaatselijke gids. Gelukkig spreekt deze Engels. We beginnen met een stuk van 400 meter steil omhoog. Lopend tussen steile rotswanden. De gids verteld van alles over het ontstaan over het NP en over de verschillende lagen die we zien in de rotswanden . Er staan daar zelfs bomen die een bepaalde schors hebben waarmee ze bosbranden kunnen overleven. Boven aan gekomen hebben we prachtige uitzichten. Deze zijn amper te omschrijven maar gelukkig hebben we de foto's. In dit park groeit de "olifantpoot" . Dit is een plant/boom die alleen hier groeit. En in deze periode staan ze volop in bloei. We zijn naar de kloof gelopen waar een waar paradijs tevoorschijn kwam. Een echte oase, palmbomen, een waterval en een natuurlijke bron. Hier hebben we nog even heerlijk gezwommen. Van daaruit zijn we verder gelopen. Tegen elf uur waren we op het platte onbeschutte gedeelte en hier wordt het idd warm. Gelukkig stond er een verkoelend windje. Onze gids liet de schorpioenen zien die onder de stenen leven en vond ook nog een slang , ook mochten we zoeken naar een wandelende tak. Ondanks dat hij aanwees waar de wandelende tak ongeveer zat duurde het toch een paar minuten voor we hem vonden. Hij was toch 30 cm lang. Tegen half een komen we aan in een kloof. Je ziet meteen dat er water in de buurt is. Alles groei , veel bomen , planten en struiken. Hier gaan we lunchen. En waar door de mensen gegeten wordt komen de dieren. Al snel zagen we de zeldzame witte Sifakas . Daarnaast ook nog ringstaartmaki's en roodhoofdmaki's.
De lunch was verzorgd door de vrouw van onze gids en bestond uit een salade , rijst en een spies van " siboe" , een Indiase koe met zo'n vetbult op zijn nek. Na de lunch hadden we de keuze om naar een waterval te lopen of op de lunch plek te blijven om evt andere dieren te spotten. De helft van de groep bleef waaronder gonny en ik. Onze Belgische medereizigers bleven ook. Mark de mannelijke helft van de Belgen is een vogelspotter en met hem liepen we dan ook een beetje rond maar we vonden niets. Gonny en besloten terug te lopen en vonden een klein vogeltje. Maar de was moeilijk te fotograferen. We hoorden iets in de bomen. Een ringstaartmaki. Deze kwam voor ons langs. Leuk gezicht maar ik hoorde dat er meerdere waren. Gonny en ik gingen op ons gemakkie op een pad staan en ja hoor een voor een kwamen ze uit de bosjes en liepen over het pad recht op ons af om vlak voor onze neus weer de bossen in te duiken. Het waren er wel 15 en was grappig om te zien. Allemaal staart omhoog vlak voor ons even stoppen om te poseren en hup daar gingen ze weer. Dat we dit later aan de rest vertelden waren ze toch wel een beetje jaloers op ons. Vlak voor we vertrokken vonden we nog een groene kameleon. Dit zal wel niet de laatste zijn die we gaan zien.
Tegen 4 uur waren we terug op het resort en konden we even lekker zwemmen en douchen. Ik denk dat we vanavond wel lekker zullen slapen.

• 24 Augustus 2015 - 15:57

Joke:

Fijn dat jullie zo'n gezellige groep hebben.
    Blijf aub goed eten! Gezien de wandelingen die jullie nu al gemaakt hebben is goed eten gewoon nodig!
    Kan me goed voorstellen dat het volop genieten is.
    Veel plezier
    Groetjes / Joke

• 24 Augustus 2015 - 16:11

Marianne:

Wat een fantastische reis.
    Ik snap best dat jullie genieten.
    Leuk hoor om jullie zo te volgen.
    tot de volgende keer.
    Ma