16 t/m 18 oktober - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu 16 t/m 18 oktober - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

16 t/m 18 oktober

Door: Jp

Blijf op de hoogte en volg Jp

18 Oktober 2018 | Ecuador, Cuenca

Dinsdag 16 oktober
Vandaag gaan we de hoogte in. We vertrekken naar Chimborazo national park waar de hoogste vulkaan van Ecuador staat. De kans dat je last krijgt van hoogteziekte is heel groot. De verschijnselen zijn dan duizeligheid, licht in je hoofd , misselijk , griepverschijnselen ect. Je weet van te voren niet of je hier wel of geen last van krijgt. Ben je eerder op grote hoogte geweest en heb je geen last gehad is dit geen garantie dat je er nu weer geen last van krijgt. Belangrijk is geen koffie te drinken wel veel water, en zoetigheid is goed voor je. Nou dat klinkt als muziek in mijn oren. Cola is goed maar dat is op reis overal goed voor. En de snoepvoorraad hebben we maar aangevuld.
Optioneel is om met de mountainbike van 4800 meter terug naar 2900 meter gaat. Hier heb ik mij voor opgegeven en Gonny die thuis al niet van fietsen houdt gaat dan met de bus mee naar beneden.
De bus rijdt eerst naar een hoogte van 4300 meter. Hier stappen de eerste 2 van de groep uit. Ook wel logisch want Gerda heeft 20 jaar geleden een tia gehad en dit is voor haar het maximale. Leo blijft logischer wijs bij haar. De bus gaat naar 4800 meter. Verder kan de bus niet. Van hieruit bestaat de mogelijkheid om nog 200 meter te voet hoger te gaan. Dit mag alleen als je je heel goed voelt. Over deze 200 meter doe je waarschijnlijk een uur.
Ik voel me goed maar twijfel of ik nog wel verder moet. De ziekteverschijnselen kunnen per meter die je hoger gaat ineens verschijnen. En ik wil wel met de fiets nog naar beneden.
Gonny stapt uit de bus en voelt zich niet lekker. Beetje duizelig en misselijk. Meerdere hebben dit en Gonny besluit om samen met Denise en Adwin meteen terug te lopen van 4800 naar 4300 meter. Weg uit deze hoogte. Er zijn zelfs een aantal van onze groep die erg veel last hebben en blijven rustig in de bus zitten.
Ik blijf nog op 4800 meter. 100 meter hoger staat er een monument en liggen een aantal graven van mensen die hier op deze hoogte zijn overleden. Ik loop samen met een aantal andere hier naar toe. Ook dit gaat nog prima. Enkele foto’s gemaakt en ik ga weer terug naar 4800 meter. Geen risico verder nemen.
De graven zijn van mensen die vanuit deze hoogte naar de top van de hiernaast gelegen berg gaan. Deze berg is iets hoger dan 6000 meter maar is gemeten vanaf het middelpunt van de aarde de hoogste berg ter wereld. Zelfs hoger dan de Mount Everest. Dit komt omdat de aarde ovaal is en niet rond. Dit is dus ook het punt dat je het dichts bij de zon bent. Dat is ook de reden dat je heel snel verbrand in Ecuador.
Eenmaal terug op 4800 meter wachten we op de 3 personen die wel naar 5000 meter zijn gegaan. Ondertussen krijgen we onze helmen , knie en elleboog beschermers aangemeten voor de mountainbike afdaling.
Als iedereen terug vertrekken we met 8 man/vrouw op de fiets naar beneden. De eerste 8km gaat over een pad met losse stenen. Even de fiets aftasten om daarna met een leuke snelheid van +/- 45 km naar beneden te gaan. Voor dat we het weten zitten we alweer op 4300 meter bij de rest van de groep. Gonny is daar ook al (na een wandeling van twee uur) en voelt zich alweer goed. Onderweg zijn Leonie en Willeke al snel afgestapt. Vonden het niks. Ferdie die ziek in de bus had gezeten heeft een fiets van een van de dames gepakt en voelde zich al snel weer goed. 4800 meter was blijkbaar net even te hoog.
Vanaf 4300 meter gaan we over de normale weg naar 2900 meter. Totaal een stuk van ruim 30km. Met een flinke vaart van soms wel boven de 50km pu dalen we af. Weinig stukjes dat we hoefden te trappen dus zonder al te veel inspanning naar beneden. Je moet wel goed gefocust blijven want de wegen hier zijn niet altijd even goed als in Nederland. Af en toe stoppen we even om van het uitzicht te genieten. We zien ook lama’s , alpaca’s (familie van de lama) en vicuña’s ( een kameelsoort)
Binnen het uur zijn we beneden. Gaaf ritje.
Het is ondertussen 4 uur en we moeten nog een kleine 3 uur naar onze plaats van bestemming. In de bus vallen de oogjes al snel dicht. Is heel vermoeiend op deze grote hoogte. De hele reis zitten we al tussen de 2000 en 3000 meter.
Tegen 7 uur komen we aan bij Inta Sisa. Een project dat een opleidingscentrum is voor diverse etnische groepen. Veel kinderen van indiaanse stammen kunne hier les krijgen en volwassenen kunnen hier workshops doen. Er is een naaiatelier , een computer ruimte , bibliotheek en muziekatelier. Dit project is gestart met gelden van giften maar dit bleek niet voldoende te zijn om te kunnen groeien. Ze hebben sinds een aantal jaar er ook een gastenlijst bij en met deze opbrengsten zijn ze nu geheel zelf voorzienend.
Nadat we een rondleiding hebben gehad gaan we aan tafel. We krijgen een wortelsoep vooraf , draadjesvlees met groeten als hoofdgerecht en een chocolade taartje na. Alles gemaakt door de lokale mensen. Niets mis mee.
Na het eten op tijd naar bed. Was een mooi dagje en morgen moeten we vroeg op.

Woensdag 17 oktober
Vertrek is om 6.30 uur. Moeten de trein halen. Deze vertrekt om 8.00 uur. We gaan een treinreis maken naar Nariz del Diablo ( duivelsneus) . Dit is een bijna verticale rotswand waar het spoor in zigzag vorm is aangelegd. Hierdoor ga je eerst een stuk vooruit en daarna een stuk achteruit. Bij de aanleg van dit stukje spoor zijn +/- 1500 mensen overleden doordat ze naar beneden zijn gevallen of verongelukt, malaria of gele koorts opliepen. Onderaan de rit is een rotsblok dat lijkt op een duivelsgezicht dat omhoog kijkt. Met een beetje hulp zien we het. Beneden hebben we een uurtje de tijd om rond te kijken of een bakkie te doen. Helaas is het restaurantje dicht. Het restaurantje staat op een heuvel waar een gedeelte van naar beneden is gestort. Is niet echt veilig meer. Dus geen bakkie. Bij het treinstationnetje staat een indiaanse dansgroep. Hebben we daar maar even gekeken en verder een beetje rond gelopen. Een uur hier is wel erg lang alleen gaat de trein niet eerder terug.
Eenmaal terug gaan we met de bus naar Ingaprica. Dit wordt ook wel het Machu Picchu van Ecuador genoemd. Zijn de grootste Inca-ruïnes van Ecuador. Veel van de Inca’s zijn hier door de Spanjaarden vernietigt maar deze is nog vrij compleet. In het midden staat de Tempel van de Zon. In Peru bij de Machu Picchu kan je de Inca trail lopen. Wat wij niet wisten is dat deze Inca trail niet alleen daar is maar al start in Ecuador tot aan Peru. Deze werd gebruikt om berichten over te brengen. In Ecuador ligt nog een klein stukje van deze Inca trail. We hebben hier overheen gelopen.Kunnen we die ook weer van ons lijstje afstrepen :-)
We rijden door naar Cuenza maar voordat we de stad binnen rijden bezoeken we nog een Panama hoeden fabriek. Panama hoeden zijn traditionele hoeden die in Ecuador gemaakt worden. Deze hoed heeft deze naam gekregen doordat Winston Churchill het Panama kanaal bezocht deze hoed op had waardoor deze de naam Panama hoed kreeg. In de fabriek zijn we hoe ze gemaakt worden en welke beroemdheden deze hoeden droegen. Enkele vb zijn Bruce Willis , Lady Di , Julia Roberts etc.
De goedkoopste hoed kost 31$ en de prijzen lopen op tot boven de 4000 $.
Ons hotel ligt midden in het centrum van Cuenza en doordat de burgemeester van deze stad sinds enkele dagen heeft besloten dat er geen toeristen bussen meer in de oude binnenstad mogen komen heeft Tim onze reisleider een uitdaging. Maar voor alles is een oplossing. Onze chauffeur kent de bewaker bij de hoedenfabriek goed die weer familie heeft die bij de politie werkt. Hij regelt dat we onder politie begeleiding naar ons hotel worden gebracht. Zelfs voor het uitladen van de bagage wordt even de straat af gesloten. Zullen ze wel iets voor betaald hebben. Zo zie je maar weer. Voor alles is een oplossing $$$$.
S’Avonds heerlijk gegeten in een Italiaans/Argentijns restaurant. De kamer is klein maar netjes. Ligt alleen aan de straat kant en is gehorig. Ben benieuwd to hoe laat we de auto’s blijven horen.

Donderdag 18 oktober
Ondanks de herrie van de auto’s viel ik snel in slaap. Wordt s’nachts wel steeds rond 2 uur wakker. Doordat we op deze grote hoogte veel moeten drinken moet dit er ook steeds weer uit. Het is nu wel stil en val daardoor weer snel in slaap. Om half 7 schrikken we wakker van de kerkklokken. Blijkt het gebouw tegenover ons een kerk te zijn. Duurt gelukkig maar een paar minuten. Maar dan begint het koor te zingen. Was wel rustgevend en we doezelde nog even lekker weg.
Om 9 uur start de stadstour. Een tochtje van 2 uur door het oude centrum van Cuenza waar Tim een aantal dingen laat zien waar we na de stadstour naar toe kunnen gaan. We komen ook langs een indiaanse geneesheer die je spiritueel kan reinigen. Ook Gonny laat dit doen. Met planten en een of andere drank gaat deze man aan de gang. Zwaaien met de planten en hij neemt een slok uit de fles en spuugt dit over Gonny. Hij gaat lekker tekeer en ik hoop Gonny gereinigd is als hij klaar is. Hoop niet dat als ze thuis is naar Astra tv gaat bellen :-).
Vanaf 11 uur hebben we een vrije middag. Eerst tijd voor een bakkie. De middag lekker door het stadje geslenterd , goed geluncht en toen we terug naar het hotel wilden gaan kwamen we langs een klein steegje waar later bleek dat er meer dan 100 leuke winkeltjes zaten met allerlei leuke prullaria. Vanavond gaan we naar een tapas restaurant. Zal ook wel weer goed zijn.

• 19 Oktober 2018 - 13:55

Sanne Avontuur:

Erg leuk om weer te lezen! Klinkt allemaal erg bijzonder