8 t/m 10 november - Reisverslag uit Montserrat, El Salvador van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu 8 t/m 10 november - Reisverslag uit Montserrat, El Salvador van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

8 t/m 10 november

Blijf op de hoogte en volg Jp

10 November 2016 | El Salvador, Montserrat

Maandag 8 november
We beginnen in natuurpark Tierra del Fuego. Het is de bedoeling dat we naar een " toeristisch " postkantoortje van het der wereld gaan om een stempel voor in ons paspoort te halen. En van daaruit enkele wandelingen door het park te gaan maken. Blijkt door de zware regenval van de afgelopen dagen de weg niet begaanbaar te zijn. Kunnen we jammer genoeg het postkantoortje niet bereiken. De stempels kunnen we alsnog bij het toeristisch centrum in de stad halen. We gaan naar een ander gedeelte van het park om daar enkele wandelingen te maken. Zijn korte wandelingen naar mooie uitzicht plekken. Natuur is hier echt waanzinnig mooi. Het weer is gelukkig goed. Regelmatig komt de zon door dus daar valt niet over te klagen. Tegen tweeën zijn we terug in het stadje en halen meteen de bijzondere stempels voor in ons paspoort. Op aanraden van Marcella gaan we in een oud pakhuis lunchen. Een leuk oud restaurant.
Om zes uur worden we opgehaald voor de bevertocht. Niet iedereen uit de groep gaat mee. Zijn met 6 man.
We gaan naar 2 bijzondere mensen. Dit stel had toen ze dertig waren besloten om hun goede banen in Buenos Aires op te zeggen en kochten een stuk grond in Ushuaia waar ze in een natuurgebied nu tochten verzorgen. We waren al een beetje gewaarschuwd dat de dame een beetje raar kan overkomen. Dat bleek bij aankomst inderdaad. Een lelijk oermens staat ons op te wachten. Maar zij was bijzonder vriendelijk. Iedereen kreeg meteen een knuffel en drie zoenen. Echt een hele sympathieke vriendelijke maar nog steeds lelijke vrouw. Ook werden we voorgesteld aan haar man. Deze had ook het uiterlijk van een neanderthaler. Een stille rustige man. We krijgen rubberlaarzen aan voor de tocht naar de bevers. Dit is nodig omdat we door drassig veengebied moeten. Onze mannelijke neanderthaler is onze gids en verteld onderweg het een en ander over het gebied. 2 winters geleden lag er in de winter 5 meter sneeuw. Dan gaan ze met de sneeuwscooter tochten maken. Moet ook mooi zijn. We zien al snel de eerste dammen die gebouwd zijn door de bevers. De bevers zijn in het verleden uitgezet door het leger. Zij wilden ze toen ergens voor gebruiken, wat weet ik niet meer, maar dat bleek niet te werken. Nu ze uitgezet zijn hebben ze zich flink vermenigvuldigt en is het een kleine plaag geworden. Ze hebben geen natuurlijke vijanden en er mag niet op gejaagd worden. Je ziet hele stukken bos waar de bomen omgeknaagd zijn. Ik kan me daar eerlijk gezegd niet zo druk om maken. Wil gewoon de bevers zien. Bevers zijn nachtdieren die pas tegen half 8 tot leven komen. En idd tegen die tijd zien we de eerste zwemmen. Wel een beetje op afstand maar mooi om te zien. Een stuk verder zien we nog meer dammen. Deze zijn wel 30 meter breed. Ook hier zien we er enkele zwemmen. Op een afstandje zien we er ook nog 2 aan een stok knabbelen. Zijn grote beesten. Als we weer richting het huisje lopen ligt er eentje aan de de kant in het water aan een tak blaadjes te eten. Op nog geen 2 meter afstand van ons. Wat een beest. Zijn bijna een meter lang en dan ook nog een flinke platte staart er aan. Beestje stoorde zich niet aan ons waardoor wij mooi van dit schouwspel konden genieten. Voldoen en ondertussen ook een hongerig gevoel gaan we terug naar het huisje. Daar staat onze Crazy oervrouw met haar 2 oude honden op ons te wachten. We krijgen allemaal koppantoffels die we aan moeten en moeten vertellen over de tocht. Ondertussen ook allemaal gekkigheid.
Na dit alles gaan we aan tafel en krijgen een lekker stukje zalm voorgeschoteld. Flesje wijn erbij en we hebben een top avond. De rest zal morgen wel jaloers zijn.

Dinsdag 9 november
De dag dat Trump heeft gewonnen. Aangezien in Argentinië bijna overal dag en nacht de tv aanstaat krijgen we de beelden van zijn overwinning te zien. Ook hier is het het gesprek van de dag.
Wij gaan een boottocht maken over het Beagle kanaal. Gelukkig is wederom het weer goed. Wel koud maar uit de wind in de zon is het goed te doen. Als het te hard waait gaat de tocht niet door maar dat is nu niet het geval. Stipt om 9 uur vertrekken we. Door de fjorden waar niemand meer woont. Aan de ene kant Chili aan de andere kant Argentinië. We zien veel zeevogels waaronder de Albatros. Dit zijn ook flinke vogels met een spanwijdte van soms wel meer dan 2 meter. Mooi zwevend over het water. Bij een eilandje zien we een heleboel zeeleeuwen. Als de boot bijna stil ligt ruiken we de beesten op afstand al. Wat een stank van rottende vissen.
Ook zien we de meest zuidelijk gelegen vuurtoren en op een ander eiland een groep pinguïns. Halverwege de tocht worden een aantal mensen bij een paar huisjes afgezet die met de auto terug gaan. We gaan het zelfde stuk met de boot terug. Achteraf gezien was de auto een betere optie geweest. De wind wordt steeds harder en de golven steeds hoger. Wat ik gehoord heb is dat de golven soms wel 2 a 3 meter hoog waren. Ik heb voornamelijk op de achterdek gezeten uit de wind om nog te kunnen genieten van het uitzicht en van de albatrossen die achter de boot aan vlogen. Voor een hoop andere mensen was de tocht geen pretje. Gelukkig geen zieken maar het scheelde niet veel. Door de extreem harde wind kon de boot niet echt hard varen en duurde de trip 2 uur langer dan gepland. Tegen vijven stonden we weer aan wal. Wat een opluchting. We hebben geen zin meer om naar de gevangenis te gaan. Gaan terug naar het hotel. Even liggen. In onze hoofden schommelt het nog teveel. Bij het avondeten hebben de andere er ook nog last van. In de lobby van het hotel nog een afzakkertje gepakt om daarna te gaan slapen. Bij ons schommelt het nog steeds een beetje.

Woensdag 10 november
We verlaten Ushuaia. Wel jammer. Waren 2 leuke dagen. We gaan terug naar Buenos Aires. We hebben een vrije middag en lopen wat door de stad. We hadden een tip gekregen op naar het oudste restaurant van de stad te gaan. Tortoni genaamd. Staat bijna altijd een rij voor de deur. Hier zijn in het verleden veel beroemdheden geweest.
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Ook wij staan in de rij. Eenmaal binnen komen we in een oud restaurantje met veel schilderijen en foto's aan de wand. We bestellen 4 cappuccino en zoeken naar de bijzonderheden. Valt eigenlijk best wel tegen. De rij voor de deur wordt gecreëerd want er zijn gewoon nog enkele tafeltjes leeg. Van de beroemdheden zien we ook weinig terug. Het is misschien het idee dat dit vroeger een belangrijke zaak was. We kunnen dit in ieders geval van onze lijst afstrepen. S'Avonds met zijn zessen lekker gegeten. Dit keer buiten. Ja na de kou van de afgelopen weken zitten we nu weer in zomerse temperaturen. Overdag was het bijna 30 graden en s' avonds was het ook nog aangenaam. De komende dagen zullen we wel minder laagjes nodig hebben.

• 10 November 2016 - 16:14

Marcel:

Al bekend waar jullie de nieuwe reisleidster van kennen?
    Jullie hebben weer van die aparte ontmoetingen, wel leuk.
    Schiet nu al op, nog een weekje. Geniet ervan.