de eerste 5 dagen - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu de eerste 5 dagen - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

de eerste 5 dagen

Blijf op de hoogte en volg Jp

26 Oktober 2016 | Argentinië, Esquel

Rondreis Patagonië 2016

Na 5 dagen eindelijk een moment op eens rustig een verslag te maken. De eerste dagen zijn we flink aan het reizen geweest.
Vrijdag: om half 4 komen we aan op Schiphol. Het was ins niet gelukt om thuis al in te checken. Konden niet op de site van Alitalia komen. Bij het inchecken bleek dat we het langste stuk , van Rome naar Buenos Aires niet naast elkaar zaten. Andere stoelen waren niet meer vrij. Balen en nu maar hopen dat we in het vliegtuig kunnen ruilen. De vlucht naar Rome waar we moesten overstappen vertrok gelukkig op tijd. We hebben maar 50 minuten voor de overstap. Precies op tijd landde het vliegtuig maar toen kwam de ellende. 20 minuten aan het taxiën. Nu wordt het wel erg krap. Snel uit het vliegtuig en gelukkig stond er iemand ons op te wachten. Deze zette en er een behoorlijke vaart in om het vliegtuig te halen. We hadden nog geen kennis gemaakt met onze reisgenoten maar nu konden we in een oog opslag zien wie het waren en hoe hun conditie is. Gelukkig bleek die van ons ruim voldoende te zijn. Onze groep bleek bij elkaar ingecheckt te zijn en daardoor konden we onze plaatsen ruilen en toch nog naast elkaar zitten. Doordat wij zo laat waren miste het vliegtuig zijn vertrektijd en daardoor liepen we een vertraging van ruim een uur op. Maar gelukkig zaten we in het vliegtuig. De vlucht verliep voorspoedig voor ons , behalve voor een man die voor ons zat. Die werd tijdens de reis onwel. Gelukkig bleek de man naast hem een huisarts te zijn en een dame die erachter zat verpleegkundige. Zij hebben ervoor gezorgd dat alles goed kwam. Aan de stewardessen had je nml. Niets die raakte alleen maar in paniek. Eenmaal op Buenos Aires konden we kennis maken met de groep. Wat blijkt , de huisarts en verpleegkundige zitten bij ons in de groep. Prettige gedachte. Verder Toch een wat ouder gezelschap en op het eerste gezicht aardige lui. Gelukkig kennen we Willeke en Leonie nog van de reis naar Oeganda. Die zijn meer van onze leeftijd.
Andre onze reisleider stond ons op te wachten. Een man van midden 40. We worden naar ons hotel gebracht, het is een " klassiek" hotel. Een mooie benaming voor vergane glorie. Maar het is netjes schoon en ligt midden in het centrum. en helaas zijn de kamers nog niet klaar. Na een reis van 16 uur zou dat wel prettig zijn geweest. We gaan met de groep eerst koffie drinken en kennis maken. Ook doet André hier zijn introductie praatje. Na dit alles gaan we terug naar het hotel en gelukkig kunnen we nu naar de kamers. Even opfrissen voor de lunch en stadstour. Buenos Aires is een gevaarlijke en onveilige stad. Er wordt aangeraden om zo weinig mogelijk mee te nemen. Dit doen we dan ook maar , maar tijdens de tour vond ik het best mee vallen. Je moet opletten en ze niet uitnodigen. De stadstour duurde langer dan gepland. Onze reisleider had er zin in. Kwam ook doordat we in het centrum een groep tango dansers zagen die een show opvoerde. In de groep zit een dans liefhebber die dus graag een dansje wilde wagen. Het zag er niet uit. Een slanke soepele dame met een lompe Nederlander met bergschoenen. Maar het die was leuk. Dus bij terug komst meteen maar gaan eten. Naast het hotel zat een leuk restaurantje waar we om half 8 welkom waren. Normaal eten ze hier pas vanaf een uurtje of 9 en zijn ze ook niet eerder open. Gelukkig was het goed voor ons geregeld en de eerste steak ging naar binnen. Op tijd slapen.
Zondag beginnen we weer met een stadstour door de beruchte wijk Boca en andere wijken. Hier mag je niet overal lopen. Dit zijn blijkbaarlevensgevaarlijke wijken waar je als toerist je leven niet zeker bent. Dit zie je ook als je er langs rijdt. Bepaalde plekken zijn " overdag" wel veilig. We komen langs het stadion van Boca juniors waar bekende voetballers als Maradona en Tevez gespeeld hebben. Mooi , kleurrijk en niet veilig om zomaar er omheen te lopen. Zijn nog wel door een kleurrijke wijk gelopen waar alles draait om voetbal en de tango. Ook zijn we nog naar een antiek markt geweest die alleen op zondag is. Best grappig voor 10 minuten. Oude rommel. Lekker bakkie Cortado gedaan. Argentijnse koffie met melk. Ook lopen we nog door de wijk SAN Telmo. Dit is een wijk vol Argentijnse strip figuren. Leuk om te zien.
Bij Puerto Madero eten we een sandwich lomito, een typisch Argentijns broodje vlees. Niks mis mee.
Nu begint de volgende lange reisperiode. We gaan met de nachtbus naar Puerto Madryn. Om 3 uur vertrekken we voor een 18 uur durende busreis ( 1560 km) . Pffff. Is wel een hele comfortabele nachtbus met luxe slaapstoelen. Hierdoor viel de reis best te doen. Het landschap veranderd behoorlijk tijdens de tocht. Net buiten Buenos Aires heb je de Pampa. Een moerasachtig graslandschap. Hier grazen de bekende Argentijnse koeien en ook heel veel schapen. Er leven in Patagonië meer schapen dan mensen. Dit landschap veranderd in de patagonische steppe. Een gigantische vlakte met struiken. Tegen half 11 waren we bij ons hotel waar we direct naar de kamers konden. Even opfrissen om gelijk aan een excursie deel te gaan nemen. Hiervoor moesten we wel weer ruim 100 km rijden maar je moet er iets voor over hebben. Voordat we gingen vertrekken bleek dat 5 personen uit de groep beroofd waren. Zij hadden tijdens nachtbusreis hun geld in de koffers gelaten en deze bleek professioneel geplunderd te zijn. Aangezien we in Buenos Aires veel geld gewisseld hadden omdat dit verder moeilijk bleek te zijn was de buit flink. Bij sommige wel 1500€. Wij hadden alles bij ons in de bus dus wij miste niets. Domper op de feestvreugde.
Nu de excursie . We gaan naar de pinguïns op Punta Tomba.We bezoeken een gebied waar rond de 500.000 pinguins zitten. Het is de op een na grootste kolonie pinguïns. Hier maken ze hun nesten en broeden hun eieren uit. Dit is echt een leuk gezicht en je kan ze tot een meter benaderen. In dit park heeft de pinguïn altijd voorrang. Als ze aan komen waggelen en over willen steken moeten wij op gepaste afstand wachten. Het wordt sowieso aangeraden om een meter of twee uit de buurt te blijven want voor je het weet tilt hij zijn kont op en schiet een klodder weg. 1,5 meter haalt hij daarbij gemakkelijk.
We waren laat terug en gingen meteen door naar het restaurant. Weer een steak wegwerken. Die smaken echt goed.
Ondanks dat we vroeg naar bed wilde was het toch weer 12 uur. En om half zes gaat de wekker weer. Lang leve de vakantie.
Dinsdag:
Wekker gaat niet zomaar om half zes. We gaan walvissen ( Southern right Whale ) spotten. We gaan bewust vroeg want dan is het nog niet druk. Ook is dan de kans het grootst dat we alleen met onze groep op de boot zitten. Maar eerst weer 1,5 uur in de bus. Dit land is ook belachelijk groot. Bij aankomst op het schiereiland Valdès zijn we de eerste. Lekker rustig. Het weer is goed en na het aantrekken van de reddingsvesten gaan we aan boord. Goed ingepakt want het is koud. Al na 5 minuten varen zien we de eerste walvismoeder met jong. We zitten in een baai waar de moeders de jongen groot brengen. Is voor hun een rustige en veilige plek. Voor ons dus de ideale plek om ze te spotten. We zien er meerdere. In het begin waren ze rustig en zag je hun kop en af en toe een staart. Maar na verloop van tijd sprongen de kleintjes er lustig op los. Echt fantastisch om te zien. Ook mooie foto's ervan gemaakt. Van het springen, van de staarten , kop, vinnen etc. Veelste snel was het weer voorbij. Voor we terug naar land gaan , gingen we nog langs een rotspartij waar zeehonden en walrussen lagen. Grote monsterlijke beesten maar mooi om te zien.
Na het walvis spotten gingen we door naar een ander stuk natuurpark waar zeeolifanten en zeehonden liggen. Ook dit is een aparte gewaarwording. Beesten liggen te slapen en maken ondertussen de meest bizarre geluiden. Lijkt wel of ze de hele tijd liggen te boeren en te ruften.
Zeker de zeeolifanten zijn bijzonder om te zien. Wat een logge massieve lompe beesten. En doordat ze zo lelijk zijn is het weer mooi om te zien.
Tegen zessen waren we weer terug en konden wat boodschappen halen. Even een bakkie gedaan met Leonie en Willeke. Konden we even de groep analyseren.
We hebben het gevoel dat de "oudjes" nog een beetje los moeten komen. Zo niet dan zijn ze gewoon saai. Je kan er best een goed praatje mee maken maar het mag allemaal wel iets losser. Onze huisarts Theo is wel een geschikte peer. Heeft humor, een echte droogkloot. Verder is Kees , een praatjesmaker uit Rotterdam ook geen kwaaie.
Terwijl wij een bakkie deden gingen de beroofden aangifte doen. Dat blijkt hier meestal ook wel een lastig iets te zijn. Ben benieuwd.
s'Avonds in een goed visrestaurant gegeten. Ook dat kunnen ze hier goed klaarmaken.
Morgen een lange reisdag ( 670 km). Gaan we van de oostkust naar het westen. Gaan naar Esquel. Een gebied dat op de Alpen lijkt.
Doordat we de eerste dagen zoveel gereisd hebben , hebben we nu eigenlijk pas het gevoel dat de vakantie pas is begonnen. Maar dan is het ook meteen goed geweest.
We hebben de eerste dagen geluk met het weer. In Buenos Aires is het een graadje of 26 en zonnig. Ook in Puerto Madryn is het weer goed. 24 a 25 graden en volop zon. S'Avonds koelt het wel af.

• 27 Oktober 2016 - 13:54

Marianne:

Als deze reis zo door gaat, hebben jullie thuis nog een week vakantie nodig om bij te komen.
    Wat een geluk dat jullie alles bij jullie hadden in de bus. Dacht je niet aan zuid Afrika?
    Maak maar veel foto's, dan kunnen wij hier meegenieten.
    Gr.Ma

• 27 Oktober 2016 - 17:18

Joke:

Goed begin!!!
    Een goede conditie bij deze vliegende start is zeker vereist!
    En een goede steak is gewoon broodnodig
    Fijne reis verder, geniet maar lekker

Groetjes / Joke

• 28 Oktober 2016 - 00:03

Marcel:

Wat een pech voor jullie reisgenoten. Gelukkig is dit jullie bespaard gebleven.
    Jullie maken wel flinke afstanden, 18 uur in bus lijkt me lange zit na de vliegreis. Van Djoser heb ik mail met wat info gehad. Ze hadden het ook over vele zeevogels en flamingo's op de stranden. Veel plezier verder. Groetjes, Marcel