Maandag 24 augustus t/m dinsdag 25 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu Maandag 24 augustus t/m dinsdag 25 augustus - Reisverslag uit Antsirabe, Madagascar van Jp Oosterom - WaarBenJij.nu

Maandag 24 augustus t/m dinsdag 25 augustus

Blijf op de hoogte en volg Jp

29 Augustus 2015 | Madagascar, Antsirabe

Maandag 24 augustus
We verlaten Isola NP en reizen vandaag naar de Tsaranoro Vallei. Madagaskar wordt in tweeën gedeeld door een hoge bergrug en het middelpunt daarvan is het Andringitra gebergte. Maar voordat we de vallei bereiken moeten we een tocht maken van 5 uur. Onderweg nog gestopt in een dorpje om te tanken. Wat een drukte op straat. Wel leuk om te zien. Ook werd hier de boodschappen gehaald voor de lunch. Gezellig met elkaar de lunch klaar maken en genieten van de zelf gemaakte sandwiches.
We slapen in Camp Catta maar onze bus kan daar niet komen. Dit omdat de weg erna toe te steil en te slecht is. Er was een speciale truck geregeld maar deze bleek bij aankomst stuk te zijn. Dus met z'n allen in een klein busje. Bagage bovenop en daar werd iemand , niet van ons, bovenop gezet om te kijken of alles bleef zitten. Het busje was van binnen compleet gestript, waarschijnlijk om het gewicht van het busje te verlagen. De weg zat vol kuilen en regelmatig schuurde de onderkant van het busje langs rotsblokken. Na een klein uurtje schudden en zandhappen kwamen we aan bij Camp Catta. Dit kamp lag midden in de natuur. Bij het inchecken bleek er iets niet te kloppen. Er waren "deluxe" kamers geboekt maar die waren al vergeven. Bij hun stond dat we de standaard kamers hadden. Ach wat maakt het uit. We hebben een douche en toilet en bed en het is maar voor 2 nachten. Dat bleek achteraf toch een beetje tegen te vallen. Amper ruimte om je koffer neer te zetten en veel licht hadden we niet.
Bij het diner kregen we uitleg over de mogelijkheden die we morgen aan wandeling konden doen. Optie: een simpele tocht van een uurtje of 4 door de vallei. Optie 2: een zwaardere tocht waarbij we de berg " de kameleon" konden beklimmen. Deze tocht is er eentje van +/- 6 uur. En optie 3: is een zware tocht waarbij je de "andregita" kon beklimmen. Een tocht van 8 uur waar je ook met touwen moest klimmen. De Ranger deed hier een beetje vaag over en kon niet zo veel vertellen over de zwaarte van deze tocht. Gonny en ik besluiten om "de kameleon" te beklimmen samen met de Belgen Mieke en Marc. Vroeg naar bed om uitgerust te zijn voor de tocht van morgen. Maar toen begon het. Gonny begon s'nachts te spoken. Haar darmen wilden niet gaan slapen dus een aantal keren op en naar naar de badkamer. Best lastig als je na 22.30 uur geen stroom meer hebt en alles met een zaklampje moet doen.

Dinsdag 25 augustus

Om 6 uur gaat de wekker. Best vroeg als er iemand de hele nacht heeft lopen spoken. Gelukkig ging het weer met Gonny en om half 8 begonnen we aan de tocht. Om de tocht voor ons iets dragelijker te maken hebben we dragers ingehuurd die onze rugzakken dragen en de lunch. Dit kost maar 3 euro dus daar ga je zelf niet voor sjouwen. Eerst een stuk door de vallei waar onze gids van alles vertelde over de planten , bomen , bewoners en dieren. Het leuke was dat een van onze dragers net zo geïnteresseerd was in de uitleg als dat wij waren. Misschien is dit de gids van de toekomst hier. We zien ringstaartmaki's die in de bomen aan het zonnen zijn. Onze gids liet ons ook een aantal graven zien. In rotsblok spleten werden mensen hier begraven. Tijdens deze uitleg vertelde hij ook dat je niet met je vinger mag wijzen. Je moet je wijsvinger niet uitsteken maar juist in je vuist houden en met je complete vuist wijzen. Hier gaan we nog wel eens de mist mee in en worden dan op een vriendelijke manier gecorrigeerd. Als we uit de vallei de berg op gaan springt onze gids opeens opzij. Ligt daar een boa van bijna 2 meter. Daar zou ik ook voor opzij springen. Als waarschuwing had deze boa zijn kop omhoog en dat leverde mooie plaatjes op. De tocht naar boven was best vermoeiend maar we deden alles op ons gemak en tegen half een waren we op de top. Daar werd door onze dragers de " tafel gedekt" best grappig als je op het topje van een berg van 1600 m iemand een tafelkleed ziet neerleggen. Borden uit zijn rugzak haalt en de lunch verzorgt. Genieten van het prachtige uitzicht en de lunch.
De afdaling ging sneller maar was zwaar omdat we aan de zonkant van de berg liepen en er weinig beschutting was. Het laatste stuk van de tocht was door een dorpje waar we nog leuke kikkertjes zagen en een mooie kameleon. Tegen half 5 waren we teug. Wij hadden ipv 6 uur er een tocht van bijna 8 uur van gemaakt. Maar we hebben veel gezien. Er waren 2 uit onze groep die de zware tocht gedaan hadden. Achteraf gezien ben ik blij dat wij deze tocht niet gedaan hadden. Het bleek toch iets meer klimmen met touwen te zijn als ze van te voren verteld hadden.
Tijdens het diner begon mijn darmen op te spelen. Zou Gonny mij hebben aangestoken of is het toch de inspanning geweest. Ik weet niet wat het was maar het kwam er aan alle kanten uit. Dus de hele avond en nacht heb ik lopen spoken.